¬ Let it snow

Nu lägger jag studierna åt sidan för en period och önskar alla en underbar jul och gott nytt år!

Min kusins kreativa öga har uppmärksammat något magiskt på nätet...

Klicka här och njut av julens magiska under! :)

 




¬ Hemligheten med enkelhet och lyx

Myspys med tända ljus med la familia.
Paj, två små till syrran och mig med fetaost och avokado och den stora med räkor till mamma och Martin, för jag gillar inte räkor :P haha



¬ Osannolika och otroliga lärare!

Lärare idag bär på ett mycket större ansvar än gentemot många år tillbaka. Man kan se en lärare som en ”alltiallo” som tillges ett flertal olika positioner; inte bara är vi pedagogiska vägledare, kunskapsförmedlare, vi är också mentorer, psykologer, kuratorer, auktoriteter, ledare, undervisare, utbildare...listan kan göras oändligt lång!

 

Många författare, forskare och politiker ifrågasätter ofta lärares kompetens idag. Om lärare har tillräckligt med kunskap för att möta alla dessa olikheter hos barn de möter varje dag. När jag talar om barn i svårigheter talar jag om både barn som befinner sig i svårigheter och barn som blir utsatta att hamna i problematiska situationer. Oftast använder man uttrycker "barn med [...] problem" men vad är det egentligen för problem vi vill understryka här? Och är det egentligen något "problem"? Därav jag väljer att uttrycka mig såsom: "barn med ....tex. socioemotionella svårigheter" istället för problem. Visst kan det finnas ett problem i det hela, men genom att blottlägga detta riskerar man inte då att stämpla detta barn? Vi som lärare har idag ett makt-ansvar, månhga människor finner det olovlig att tala "öppet" om just makt, men det är oerhört viktigt!

 

Om jag då istället tar upp "barn som vi bekymrar oss för/om". Här är det ju stor vikt av att ifrågaställa oss vilka barn är det som vi uppmärksammar, vilka barn väcker en så att säga "bekymring"? Ansvarsområdet är enormt, lärare har ett ansvarstagande att inte bara förmedla vilken syn på barn man har, utan också på utveckling och relationen där emellan. Betydelsefulla vuxna är något barn inte kan få för mycket av! Läraren måste först och främst se sin egen relation till barnet, och det är också ett oerhört viktigt redskap i det hela, där man som lärare har förmågan att se sig själv och ta ett aktivt ansvar för "vårt bidrag" till denna viktiga relation, har man denna förmåga, har man också goda utgångspunkter att arbeta vidare med. Lärare idag måste bli mer medvetna över deras ansvar och dess möjligheter vi faktiskt har att stötta och vårda alla barn i deras utvecklingsprocesser.

 

Se videoklippet, bli "inspirerad", utmana din roll som pedagog/lärare och gå ut där och gör ett fantastiskt jobb! För det är vad ni är, ni unika och otroliga!



¬ Think before you post!

Titta på videoklippen! Försök ta in informationen i huvudet och låta det vara kvar där!

Tänk på vad du postar på nätet, om bara så en liten text, en bild, vad som helst. Det du lägger upp på internet kommer aldrig att försvinna! Jag vill sprida detta vidare, anledning till detta är för att jag själv vet, jag har själv laddat upp en del bilder under min tonår som jag inte är så stolt över idag och oavsett hur mycket man "raderar" kommer de alltid finnas spår av dem kvar. Jag vet att det inte alltid kan vara så uppenbart när man är i en viss ålder, eller en viss period...Men enda enda liten oskyldig bild (från ditt håll) exempelvis en utekväll med dina vänner, detta kan ge mycket konsekvenser senare i livet, och kan misstolkas till max från en tredje part! Så tänk innan du laddar upp!




¬ Batman?



Bild: http://funnyjunk.com


¬ Kondomföretag bifogar vänförfrågan från ditt ofödda barn

Hur skulle du reagera om du fick en vänförfrågan på Facebook från din ofödde son eller dotter?

 

Ett brasilianskt kondomföretag har kommit på en marknadsföringsidé som verkligen sticker ut – men som också bryter mot Facebooks regler. Företaget anser att detta är ett "sött" sett att reklamera deras företag på? Mannen som har uppmärksammat detta är Leonel Marjavaara, som bloggar för DN.se (LEONELS GULDKORN). Detta skriver han på sin blogg:

 

Kondomtillverkaren Ollas nya reklamkampanj går ut på att de slumpmässigt väljer ut män på Facebook och skapar en profil med samma namn men med tillägget ”Jr”. Sedan skickar de en vänförfrågan till ”pappan” som med all säkerhet går in på sin bebis profil där han får se en länk till företagets hemsida. Samt texten ”Avoid surprises like this one. Use Olla condoms”.

 

AdVerve ifrågasätter en annan tänkvärd sak med kampanjen: varför skulle ditt barn uppmuntra dig till att hindra honom från att bli till? ”Weirder than getting a FB add from your hypothetical baby: said baby encouraging you not to conceive it. There’s something wrong with this picture, but I’m not gonna look too closely because ideas are the devil’s workshop.”



¬ Läraryrket, lärarutbildningen, underskattad?

Läraryrket i sig är inte bara underskattat, utan även inkomstlönen. Lärarlönerna ökar markant i våra grannländer Danmark, Norge och i Finland. Nu tjänar lärare i Danmark 49% mer än vad lärare i Sverige gör, skriver Lärarnas tidning. Det är lärarförbundet (från OECD-rapporten, Education at a glance) som presenterar denna statistik.

"Nu drar spelet i gång angående lärarnas löner"

Lärarförbundet är de som har beaktat och uppmärksammat detta. De anser att det är dags att lärarna får mer än andra. SKL menar att detta först och främst måste avgöras på lokal nivå. De menar vidare att "vi följer industrin".

Inslag från arbetsmarknaden talar om att den ser bra ut men att allt färre söker till lärarutbildningen pga av dess dåliga lön. Få vill alltså bli lärare idag, vilket jag i min vildaste fantasi inte kan förstå! Jo, jag kan förstå och sätta mig in vilka orsaker som kan spela in, men jag äger inte det tankesättet. Lönen har ingen som helst inverkan på mig och det är inte heller därför jag valt att studera till lärare! Men visst ska lärare blir mer uppmärksammade.

Att så få sökningar till just lärarutbildningen pga låga löner etc. har givet en stark koppling på vilka utbildningar som förfogas. Lärarutbildningens kvalitet är en del av skolans onda cirkel men är detta en grundorsak? Metta Fjelkne, ordförande i Lärarnas Riksförbund menar att "lärarbrist är bra för lärarna". Jag har talar med många lärarstudenter som själva anser att lärarutbildningen i sig är bristfällig, men det går att förändra! I mitt tycke då jag själv studerar på Göteborgs Universitet är att utbildningen i sig faktiskt är en aning "tunn". Med detta menar jag att lärarstudenter inte får chansen att prestera till sitt yttersta, det ska alltid begränsas, det som ska läras in, den kunskap som vi förvaltar dras ner på något vis. Den ena efter det andra, handlar det om att allt färre söker lärarutbildningarna, pga av de låga lönerna eller den låga statusen lärare har som Fjelkne tar upp, vad tror ni själva?




¬ Life is a beautiful cup of coffee

Vill dela med mig av ett förgyllande budskap. Klicka på bilden :)



¬ Luciamys

"Dygnade" i natt...om detta ens är ett ord som existerar vet jag ej...(?)
Jag kunde inte sova, för mycket tankar som snurrade i huvudet...men till slut kom det bara :) något jag var tvungen att göra. Så jag klev upp från sängen, vad för annat val gör man när man ändå vrider och vänder på sig?`Packade ner ALLA böcker jag lånat från biblioteket (japp de ska tillbaks). Nu lämnar jag C-uppsatsen bakom mig, tills vidare...det blir bäst så, jag behöver verkligen en paus i mina studier, har blivit alldeles för ohanterbart för mig just nu. Tidsramen har redan fallerat för mig, att ujag parallellt arbetade med både min B & C-uppsats gjorde väl inte saken bättre heller, men jag trodde verkligen att jag skulle klara av det! Jag ser det inte som att jag har misslyckats, utan som att jag verkligen är mån om mina studier och den kunskap som jag vill förädla. Det är MIN utbildning, som JAG tar lån för, för att JAG ska lära mig något...dessutom vill jag kunna prestera mitt yttersta och visa mitt fullaste, det vill väl de felsta? Jag har en god idé som jag inte ska tappa bort eller tron på, så examen får vänta tills vidare för min del. Efter detta talade jag med studievägledare x1 x2, så nu har jag sprungit hela dagen och försökt få tag på diverse personal, handledare (gud vad många handledare jag har föresten) och skickat massa mail! Så, nu var det stämplat.


Regnet öste ner ju ner idag, och blåste som tusan gjorde det också (tur att jag köpte mina rosa stövlar när jag jobbade på förskolan, en klar investering), så jag beslutade mig för att tröstshoppa i Nordstan och titta efter eventuell julklapp till baba - mormor/farmor (även här 1 & 2) haha, märkte dock att jag glömt kortet hemma, så blev lite smått grinig, men mamma löste det och kom in till stan och gjorde mig sällskap :) Slänger antagligen in en och annan bild imorgon. REA, var det gott folk, behöver jag säga något mer? Mamma: "När jag är med dig shoppar jag alltid massor till mig själv, men när jag går själv köper jag enbart till andra". Hahha min älskade underbara mami, jag är EXAKT likadan, det är det som är det komiska! Det kan te sig att jag shoppar mycket, kanske jag gör, men oftast inte till mig själv utan andra, men när jag är med min mamma så är det som att täckningen aldrig tar slut på kortet! :D haha vi har den inverkan på varandra. Härligt värre. Haft jättemysigt med mamma idag, inte ofta vi verkligen hinner gå och göra saker tillammans, värdesätter dessa stunder till max! Köpte hem oss fika och jag fixade min egen frappé/latte :) Helt slut är jag också, den MAN som påstår att shopping inte är en SPORT ska få med mig att göra, är exhausted!!! Och nu ropar verkligen sängen (och hello kitty) på mig, i natt kommer jag somna gott :) Hoppas alla har haft en trevlig Lucia och bjudits på skön sång, pepparkakor och lussekatter :D


Det roliga är att jag äter russin vanligtvis, men inte när det är inbakade i lussekatterna? Haha, ibland undrar man...



¬ Vadå normal?

Dessa videopklipp ingår i projektet "Vadå normal?" i samarbete med LevandeHistoria.


 

 

 

 

 

Mina tankar:

Man fokuserar på det som avviker, men allt är föränderligt, normerna ändras och vi anpassar oss efter ”nya” normer. På vilket sätt är vi olika? Är vi egentligen så olika? Ingemar Emanuelsson påstår sig säga att det finns en kurva där en normalitetsfördelning målas upp. Det är en spegling av hur olika vi är, en fördelning av vad som är normalt. Oavsett, så finns det alltid ett värde, en gräns på vad som är medelvärdet av "normalt". Men det genomsnittliga är inte alltid det som är det normala. Vi skapar oss ett idealbarn utifrån organisationernas mål och värderingar. Brodin och Lindstrand (2004) tar upp detta, att normalitet ses som något önskat, medan avvikelse tas som något negativt, mindre värdefull eller oönskad. Det är inte fel på dessa "stökiga" barn. Man måste bara förhålla sig på ett annat sätt. Men ska vi sätta in insatser, så förstår vilken panna som helst att krutet måste läggas under deras uppväxttid. Att ändra på undervisningen, ändra miljön, istället för att lägga fokus på detta istället för att leta barn i behov av särskilt stöd eller barn med diagnoser. Det är inte alltid säkert att frågan eller problemet ligger på detta barn. Mycket av problemen kanske hade kunnat avrättas genom att tillföra en annan sorts utbildning, pedagogernas kompetens, omgivningen, undervisningen och organisationen. Det är viktigt att ta del av elevers tankar, erfarenheter och idéer och få denne att känna sig som en meningsfull individ. Kunskap skall alltså kopplas till individens egna erfarenheter och förutsättningar. Vad är egentligen viktigast, att man vet när Gustav Vasa dog eller hur man ska bemöta andra människor? Börjar man tvinga in alla barn i en och samma mall. Att alla ska vara på ett visst sätt. Att skapa en slags standard för vad som är "normalt" och vad som inte är det... det är fruktansvärt riskfullt och oansvarigt när det kommer till barn. I förskolan ”passar alla in”, även om ett visst barn avviker så fokuseras detta mer då barn kommer upp i grundskolan.

 

(Ta gärna detta i beredskap, att jag har specialpedagogiken bakom mig som ämne, vilket man kanske lätt kan urskilja, därav jag intar ett sådant perspektiv till normalitet då jag skriver).



¬ Varje ny "liten" människa har rätten till utbildning!

"Amnesty International har uppmanat den slovakiska regeringen att omedelbart upphöra med segregering av romska barn i landets utbildningssystem."

Jag har inte så "påläst" vad gäller just Slovakien, men tittade lite närmare på detta och sökte lite bakgrundsinformation som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet.


Den 1 maj 2004 blev Slovakien medlem i EU.

I september 2007 undertecknade Slovakien FN:s nya konvention om rättigheter för personer med funktionshinder.


[...]"Bland annat har det bekräftats att intresse finns för OSSE att aktivt delta i Europarådskonferensen om romska barns utbildningsmöjligheter, vilken planeras hållas i april 2008." (Utbildningsdepartementet)





Det intressanta med beteckningen romer, roma, (av rom, vilket betyder "människa" på romani). Detta är för mig egentligen bara skrattretande, med tanke på den människosyn vi (bör) förmedlar samt romernas historiska bakgrund. Romer var och är fortfarande idag en minoritetsgrupp, det finns inga internationella regler som definierar en minoritet (Mänskliga rättigheter) folkgruppen kallas även zigenare, cigani osv en term som kan uppfattas som nedsättande och numera ofta undviks i offentliga sammanhang i Sverige. Benämningen är dock fortfarande vanlig informellt.


Detta video videoklipp påvisar bara att detta är ett problem som kvarstår i andra delar av världen. Inklution menas enligt Anette Sandberg ett ”innefattande” och handlar om att vara delaktig i skolsituationer, både socialt och fysiskt.

 

I Barnkonventionen talar artikel 23 för att varje barn med fysiskt eller psykiskt handikapp har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv som möjliggör dess aktiva deltagande i samhället. Enligt artikel 12 i FN-konventionen ska barn ha möjlighet att påverka sin egen situation! Sverige har, som en av 92 stater, ställt sig bakom UNESCO:s Salamanca deklaration, som antogs 1994. Där är man tydlig i vad som gäller för elever i behov av stöd i skolan. I dokumentet står att elever bör undervisas tillsammans och att stöd skall ges inom en gemensam ram i den ordinarie skolan. Svenska Unescorådet (2006) slår fast vid att Salamancadeklarationen står för integration och stödjer och välkomnar mångfald. Anledningen till att jag lyfter upp just detta är för att det står klart och tydligt under videoklippet som talar för att romer i sig har blivit stigmatiserade och kategoriserade, inte bara utav klass, utan också av mindre värde och jag kopplar detta då till begreppet "barn i behov avsärskilt stöd". (Inte för att jag själv anser att det är så, utan för att realiseringen visar detta att romska barn blir exkluderade). Enligt denna praxis visar det sig att dessa barn ges i minst sagt bristfällig undervisningen/utbildning i skolor och klasser för elever med "mild psykiska funktionshinder" (????) eller hamnar i etniskt segregerade skolor eller klasser.

 

Men hur som helst så är syftet med dessa konventioner att rensa bort socialt utanförskap grundad på ras, samhällsklass, etnicitet, religion, kön och förmåga – den definitionen är inte allmänt tillämpad! Samhället måste, kort sagt, leva upp till sina fina ord som står i alla dessa verksamhetsbeskrivningar/konventioner/deklarationer (eller något annat som lyfter fram barns rättigheter) i skolorna runt om i landet och verkligen ta hand om dessa barns behov individuellt. Inte för pedagogerna/lärarnas skull, föräldrars skull, inte för skolans, utan för barnens skull!! Det är samhällets förbannade skyldighet! Men det är lättare sagt än gjort att gå från styrdokumentens alla skrifter, kommunala skolbeslut och verksamhetsbeslut och göra det till handling. Barnen är utgångspunkten för allt och inte tvärtom! Också vem som har kunskapen att arbeta med barnen i en skola där en mångfald elever från olika kulturer med olika bakgrunder och skiftande förutsättningar möts. En verklighet där också barn med "funktionsnedsättning" också har rätten till en skola för alla!

 

(Vissa delar har jag tagit ut från min hemtentamen i kursen LSU 110).



¬ Deadly surprises!

Varje dag dör en själ...
Varje dag kämpar någon för sitt liv...

Oavsett politiskt ställningstagande, kan ingen förneka glädjen och lättnaden då man ser sina nära och kära komma hem säkert - WelcomeHomeBlog.com är en sajt som bevarar just den fantastiska och underbara känslan. På hemsidan kan du ta del av hjärtevärmande berättelser, videoklipp och bilder på medlemmar av modiga väpnade styrkor som återvänder hem till sina familjer och vänner ... Gud, vilken hormonbomb jag är! Är du känslig som jag så kommer du säker fälla en och annan tår, jag gråter floder just nu!

Soldiers Surprising Their Loved Ones: PART ONE


Soldiers Surprising Their Loved Ones: PART TWO

 




¬ Medmänniskan, vart finns han?

 

Ja! Det förstår jag, detta gör mig också hysteriskt upprörd. Min syster tipsade mig om detta videoklipp för ett tag sedan och tyckte att jag skulle lägga upp den på bloggen, men jag "tappade" bort den... Men här är den nu, och ja, vad ska jag skriva? Det är helt absurt att människor bara kan gå förbi! Jag bär inte på sådana principer och värderingar inom mig att jag bara skulle ignorera och fortsätta gå. Jag vet inte, har människor inte hjärta? Bär de inte på empati? Nja, jag tror nog inte fallet är så riktigt, det handlar om vad för normer människor i landet egentligen bär på, det är andra regler och värderingar som kopplar samman till varför människor agerar som de gör, man vet ju inte riktigt vad som har hänt här! Och då menar jag hur folk egentligen tänker?! jag försöker inte på något vis ta parti eller beskydda detta handlande, men från mitt håll ser jag det givet att det är flickan som är offret, men kan också vara männen som körde över? Allt kan ses från två perspektiv. Kanske är folk rädda och så fega för att agera? Men detta utgör ändå inte i min vildaste fantasi hur man kan låta detta hända?!!! Bromsa bilen? Gå ut och se till att flickan är okej och ta på dig skulden och konsekvenserna!! Alla människor felar, men att rätta till sina misstag är det medmänskliga att göra i detta fall! Och ännu mer upprörd blir man mot slutets gång av klippet då flickan verkligen fått allvarliga skador för resten av sitt liv! Nej, jag klarar inte av sådana här klipp! Usch!



¬ Hur rik man än är kan man aldrig äta sig mer än mätt.

Vad gör man när man behöver lite extra energi? Jo, då går man till mormor och äter pogaca och sirnje! :) Nä, men jag har faktiskt helt ärligt inte varit och besökt henne på jag vet inte hur länge, vilket jag skäms lite över, har haft så mycket studier det sista som tagit all min kraft och tid, men det får bli ändring på detta!



Gick förbi en sväng också till min älskade moster och "lilla" kusin, bjuder på den här bilden!



¬ Forskning är blott en förvirrad samling fakta


Litteratur efter litteratur, forskning efter forskning. Känns som jag drunknar i böcker just nu! Och svårare blir det då jag verkligen tycker om att läsa!




Vad ska jag välja? Vad bör jag sortera ut och vad bör uteslutas? Här gäller det för mig att vara rejält källkritisk.



Omfattningen av källmaterial krävs att du sorterar ut och analyserar över både tillgänglighet och nödvändighet, dvs, både den tid du har till ditt förfogande men också vad som är väsentlig forskning. Med väsentlig menar jag, hur åtkomlig är forskningen för dig, även hur uppdaterad den är, det finns inget som inte säger att du kan komplettera med nya uppgifter och forskning, men vad kan just denna specifika forskning bidra med för just din studie? Det är inte enkelt att sålla ut då det finns otroligt mycket, man hinner inte gå igenom allt!




Här är några tips på vägen vad man kan tänka på:


- Sekundär/primärkälla? En sekundärkälla kan exempelvis vara olika slags artiklar och en källa som man bygger vidare på primära källor som mer eller mindre är ursprungliga källor. En primärkälla är en källa som man oftast fått tag i under studiens gång.
- Stödjer andra källor eller forskare detta material/undersökning?
- Vilken typ av källa handlar det om egentligen? Med andra ord, vad syftar källan till? Vad talar källan egentligen om för oss? Vem är upphovsmannen?
- Har forskaren varit en observatör gällande området? Är forskaren en expert?
- Hur långt tid har passerat sig från själva undersökningen tills transkiberandet av den?

(Samtlig information har jag tagit til mig från både; Metodpraktikan, Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap och Introduktion till forskningsmetodik)



Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!