¬ Varje ny "liten" människa har rätten till utbildning!

"Amnesty International har uppmanat den slovakiska regeringen att omedelbart upphöra med segregering av romska barn i landets utbildningssystem."

Jag har inte så "påläst" vad gäller just Slovakien, men tittade lite närmare på detta och sökte lite bakgrundsinformation som kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet.


Den 1 maj 2004 blev Slovakien medlem i EU.

I september 2007 undertecknade Slovakien FN:s nya konvention om rättigheter för personer med funktionshinder.


[...]"Bland annat har det bekräftats att intresse finns för OSSE att aktivt delta i Europarådskonferensen om romska barns utbildningsmöjligheter, vilken planeras hållas i april 2008." (Utbildningsdepartementet)





Det intressanta med beteckningen romer, roma, (av rom, vilket betyder "människa" på romani). Detta är för mig egentligen bara skrattretande, med tanke på den människosyn vi (bör) förmedlar samt romernas historiska bakgrund. Romer var och är fortfarande idag en minoritetsgrupp, det finns inga internationella regler som definierar en minoritet (Mänskliga rättigheter) folkgruppen kallas även zigenare, cigani osv en term som kan uppfattas som nedsättande och numera ofta undviks i offentliga sammanhang i Sverige. Benämningen är dock fortfarande vanlig informellt.


Detta video videoklipp påvisar bara att detta är ett problem som kvarstår i andra delar av världen. Inklution menas enligt Anette Sandberg ett ”innefattande” och handlar om att vara delaktig i skolsituationer, både socialt och fysiskt.

 

I Barnkonventionen talar artikel 23 för att varje barn med fysiskt eller psykiskt handikapp har rätt till ett fullvärdigt och anständigt liv som möjliggör dess aktiva deltagande i samhället. Enligt artikel 12 i FN-konventionen ska barn ha möjlighet att påverka sin egen situation! Sverige har, som en av 92 stater, ställt sig bakom UNESCO:s Salamanca deklaration, som antogs 1994. Där är man tydlig i vad som gäller för elever i behov av stöd i skolan. I dokumentet står att elever bör undervisas tillsammans och att stöd skall ges inom en gemensam ram i den ordinarie skolan. Svenska Unescorådet (2006) slår fast vid att Salamancadeklarationen står för integration och stödjer och välkomnar mångfald. Anledningen till att jag lyfter upp just detta är för att det står klart och tydligt under videoklippet som talar för att romer i sig har blivit stigmatiserade och kategoriserade, inte bara utav klass, utan också av mindre värde och jag kopplar detta då till begreppet "barn i behov avsärskilt stöd". (Inte för att jag själv anser att det är så, utan för att realiseringen visar detta att romska barn blir exkluderade). Enligt denna praxis visar det sig att dessa barn ges i minst sagt bristfällig undervisningen/utbildning i skolor och klasser för elever med "mild psykiska funktionshinder" (????) eller hamnar i etniskt segregerade skolor eller klasser.

 

Men hur som helst så är syftet med dessa konventioner att rensa bort socialt utanförskap grundad på ras, samhällsklass, etnicitet, religion, kön och förmåga – den definitionen är inte allmänt tillämpad! Samhället måste, kort sagt, leva upp till sina fina ord som står i alla dessa verksamhetsbeskrivningar/konventioner/deklarationer (eller något annat som lyfter fram barns rättigheter) i skolorna runt om i landet och verkligen ta hand om dessa barns behov individuellt. Inte för pedagogerna/lärarnas skull, föräldrars skull, inte för skolans, utan för barnens skull!! Det är samhällets förbannade skyldighet! Men det är lättare sagt än gjort att gå från styrdokumentens alla skrifter, kommunala skolbeslut och verksamhetsbeslut och göra det till handling. Barnen är utgångspunkten för allt och inte tvärtom! Också vem som har kunskapen att arbeta med barnen i en skola där en mångfald elever från olika kulturer med olika bakgrunder och skiftande förutsättningar möts. En verklighet där också barn med "funktionsnedsättning" också har rätten till en skola för alla!

 

(Vissa delar har jag tagit ut från min hemtentamen i kursen LSU 110).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0