¬ Besök i utomhuspedagogiska verksamheter

Kättilsröds 4H-gård i Tuve



 

Dessa fyra "H" står för:

  • Huvud för kunskap
  • Hjärta för medkänsla
  • Hand för färdighet
  • Hälsa för ett sundare levnadssätt

 

Kättilsröd 4H-gård i Tuve, Göteborg ägs av Idrotts- och föreningsnämnden. Gården drivs av 4H som är en internationell, religiöst och politisk obunden organisation för barn och ungdomar. Gården har tre heltidsanställda, en timanställd, två osa-anställda, och även så har de även praktikanter från skolor och elever från särskolan som jobbar någon gång i veckan.


Såsom jag ser det är Kättilsröd en form av fritidslantgård dit man kan komma och få ta del av en bit av naturen. Kättilsröd är beläget relativt centralt och har ändå ett öppet stort landskap. Man kan gå runt för sig själv, titta på djuren. De har kor, hästar, getter, grisar, får, kaniner, höns och ankor. Man kan ta med sig eget fika, man kan även köpa fika där och det finns plats med bänkar att sitta i trädgården. De anordnar utflykter, kurser, man får ta del av hur man sköter djuren, det finns ponnyledning, ridskoleverksamhet mm. Hit kan man komma och även boka studiebesök för klassen. När jag väl besökte platsen så kom minnet tillbaka, här har jag ju varit! Jag kommer ihåg att vi fick hjälpa till att mata hästarna, att vi samlades och grillade och att vi även fick hoppa i höstack. Det som det intressanta här för mig är att platsen har aldrig uppenbarat sig som en ”4H-gård” för mig förrän nu. Detta tycker jag läraren eller pedagogen ska påpeka när man åker och besöker ett sådant här ställe. Det finns ingen av gårdens personal som kan ta hand om funktionshindrade ifall läget skulle vara så. Handikappade med medhjälpare eller i form av stöd är då en fördel. Det finns handikapptoalett. Det jag dock reflekterade över var att barnvagnar är tillåtet dock inte får tas med in i ladugården. Jag förstår förvisso och det verkar logiskt då det kanske inte finns tillräckligt med plats i stallet. Men funderade lite på hur en rullstolsbunden skulle kunna ta del av detta? Jag vet ju att det finns speciella dörrar man öppnar för hästarna och att möjligheterna finns där, det var en tanke som uppstod under besöket.

 

4H: s motto är: "Lära genom att göra." Dahlgren och Szczepanski tar upp det här med direktkontakt och hur viktigt det är. (Wickman, mfl, 2004, s.16) Detta kan man också koppla till Molander som påpekar kunskapens tysta former i form av att: se, göra och vara. Utomhuspedagogik kan du användas både i skolan och såväl som i företagens eller föreningarnas värld.

 

Diagrammet visar vilka åldrar besökare tycker att Kättilsröds 4H-gård vänder sig mot.

 

Det intrycket jag fick då jag besökte och även har varit där innan är att gården självfallet öppnar upp sig mot de yngre åldrarna. Det intressanta är också att enligt stället själv så skiljer sig uppfattningen gentemot besökarna, därav ramen 0-15 år.

 

Slottsskogen

Namnet Slottsskogen kommer från Älvsborgs slott som låg vid Älvsborgsbrons södra fäste. Skogen användes förr av slottsfolket för hjortjakt, fruktodling och som betesmark. I början av 1700-talet uppenbarade sig något genombrytbart, familjer fick då lov att använda marken (slottsområdet) för friluftsliv! August Kobb är mannen som låg bakom detta och finns även en porträtt avbildad av honom i berget nedanför Säldammsbacken, vilket var något nytt för mig. Man har ju gått förbi där många gånger, men aldrig riktigt reflekterat över vem personen egentligen är, även om någon kanske har nämnt det någon gång.

 

Lekplatsen Plikta, som det heter, vilket jag inte heller visste att det gjorde. Vill bara poängtera att det finns platser man besöker rätt ofta men i slutändan inte vet så mycket om. Av egna upplevelser associerad till lekplatsen är självfallet den långa ruschbanan, det är det jag först och främst kommer att tänka på. På lekplatsen finns det lekredskap speciellt anpassade för barn med funktionshinder. Jag blir lycklig i hela hjärtat när jag fick reda på detta. Det är ingenting jag reflekterat över då jag själv besökt Slottsskogen som barn och som vuxen. I en undersökning av Paulsson och Fasths studie uppgav hälften av dessa elever med någon form av funktionshinder att de fick göra andra saker än sina klasskamrater och oftast enbart tillsammans med sin assistent. (Peterson, 2004, s.91) Kristina som i det här kapitlet delar med sig om sin skoltid beskriver sig själv som ett möbelarrangemang som tog för mycket plats i klassen. Detta fick mina tankar att koka. Barn med funktionshinder ska inte bli identifierade med just sin funktionsnedsättning. Det känns som att människor oftast fokuserar sig på hindren mer än möjligheterna. Det går om man vill! Så brukar jag tänka och det är det tänket jag också vill sprida vidare. Det är så värt det när man väl ser glädjen i barnets ögon, det är dit jag vill sträva som blivande pedagog.

 

Matning av djuren sker på utsatta tider varje dag som man kan ta del av, observatoriet, som har två paviljonger ligger ca 80 meter över havet på en utav Slottsskogens höjder. Detta är enbart något jag hört talas om men själv inte upplevt förrän besöket, vilket var en upplevelse. Här uppe fanns ett stetoskop, där man kan studera solsystemet, här kan du koppla ihop skolämnen och ha ”lektioner” kanske? Man kan studera djurlivet, Slottsskogen har som man kan höra på namnet mycket skog och även ett rikt djurliv. Det finns även tillgång till eldning och grillning men på speciellt utvalda platser av säkerhetsskäl. Det finns massor av rörelseaktiviteter såsom motionsslingor, beachvolleybollplan, frisbeegolf, bangolf och massa med andra aktiviteter som kan aktivera barnen. De stora ytorna i Slottsskogen gör också att du kan använda det till nästan vad som helst! Bara fantasin sätter gränser. Det finns något för alla!

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0