¬ Läraryrket, lärarutbildningen, underskattad?

Läraryrket i sig är inte bara underskattat, utan även inkomstlönen. Lärarlönerna ökar markant i våra grannländer Danmark, Norge och i Finland. Nu tjänar lärare i Danmark 49% mer än vad lärare i Sverige gör, skriver Lärarnas tidning. Det är lärarförbundet (från OECD-rapporten, Education at a glance) som presenterar denna statistik.

"Nu drar spelet i gång angående lärarnas löner"

Lärarförbundet är de som har beaktat och uppmärksammat detta. De anser att det är dags att lärarna får mer än andra. SKL menar att detta först och främst måste avgöras på lokal nivå. De menar vidare att "vi följer industrin".

Inslag från arbetsmarknaden talar om att den ser bra ut men att allt färre söker till lärarutbildningen pga av dess dåliga lön. Få vill alltså bli lärare idag, vilket jag i min vildaste fantasi inte kan förstå! Jo, jag kan förstå och sätta mig in vilka orsaker som kan spela in, men jag äger inte det tankesättet. Lönen har ingen som helst inverkan på mig och det är inte heller därför jag valt att studera till lärare! Men visst ska lärare blir mer uppmärksammade.

Att så få sökningar till just lärarutbildningen pga låga löner etc. har givet en stark koppling på vilka utbildningar som förfogas. Lärarutbildningens kvalitet är en del av skolans onda cirkel men är detta en grundorsak? Metta Fjelkne, ordförande i Lärarnas Riksförbund menar att "lärarbrist är bra för lärarna". Jag har talar med många lärarstudenter som själva anser att lärarutbildningen i sig är bristfällig, men det går att förändra! I mitt tycke då jag själv studerar på Göteborgs Universitet är att utbildningen i sig faktiskt är en aning "tunn". Med detta menar jag att lärarstudenter inte får chansen att prestera till sitt yttersta, det ska alltid begränsas, det som ska läras in, den kunskap som vi förvaltar dras ner på något vis. Den ena efter det andra, handlar det om att allt färre söker lärarutbildningarna, pga av de låga lönerna eller den låga statusen lärare har som Fjelkne tar upp, vad tror ni själva?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0