¬ Ny design!

Eftersom jag inte vet hur ofta jag kommer att uppdatera eller kunna hålla uppe tempot här, och dessutom försöka få fart på bloggen som jag verkligen har velat... Så, medan jag är borta och sliter med undersökningar, intervjuer osv så vill ändå att det ska se trevligt ut här tills jag kommer tillbaka och bjuder då på en helt ny blogg!

Designen står jag EJ för själv utan den är gjord av ingen mer eller mindre: Camilla Fammé

:)



¬ Examensuppsats

Då var det dags! Imorgon påbörjar jag mitt examensarbete. Val av ämne vill jag inte riktigt avslöja än, eftersom jag vill vara lite hemlighetsfull! Men bra.. mer än BRA kommer det att bli! Kommer uppenbarligen inte vara lika aktiv och hinna skriva här, men ska försöka få det att rulla på lite i alla fall så det inte blir så tomt här!

Har fått världens BÄSTA handledare också och jag överdriver inte! Begärde att få honom! Lägger resterande "problem" åt sidan så länge och kör på som vanligt och kämpar! Detta räddade mitt humör idag! :)



¬ Perspektiv på IKT och lärande för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder

Det är nog ingen överdrift att påstå att barn gillar att 'leka med' datorer. Och att de kan förmodligen mer än de flesta vuxna. Men hur är det med barn och ungdomar med funktionshinder, vilka möjligheter har de att sitta framför datorn och på egen hand skapa sig en datorvärld? Detta är den andra reviderade upplagan som har uppdaterats och kompletterats med ytterligare en studie om IKT för barn med rörelsehinder. Boken belyser olika perspektiv på informations- och kommunikationsteknik och den roll som IT kan ha för barn och ungdomar med funktionshinder.

Det jag gillar med boken är att författarna tar ett gediget grepp om frågan samt i ett mycket brett område, allt ifrån vetenskapsteori och postmodern samhällsteori till lek och lekens betydelse för barn. Den har ett så kallat 'socialkonstruktivistiskt synsätt' på funktionshinder, där det är människor i samspel som skapar funktionshinder tillsammans. Det är ingen av naturen given ordning. Men den tar även upp sådant som kommunikation, kön och handikapp. Det jag också gillar med bokens struktur är att du kan bara läsa de delar man är intresserad av!

Tyngdpunkten i boken ligger på den syn av datorer och barns datoranvändning i hem och skola och speciellt då när det gäller funktionshindrade barn. Författarnas budskap är att man alltför mycket har intresserat sig för teknik och alltför lite för pedagogik och barnets egen aktivitet och möjligheter. Boken är välskriven och på ett visst sätt svårtillgänglig men knappast heller skriven för nybörjaren eller den som vill ha en så kallad kokbok, utan vänder sig till den som vill ha en lite mer fördjupad kunskap.

 

Bild: adlibris.com


¬ Sommartid

Dags att ställa om klockan! Uppmanar alla att göra detta. Man vill ju inte direkt missa den där viktiga föreläsningen imorgon för att klockan inte går som den ska! Detta skulle man gjort i natt 02.00, vilket betyder att vi ställer fram klockan en timme till 03.00, vilket gör att vi får lite mörkare morgnar men en extra timme på kvällen!

Sommartid beskrivs som den tid på året då vi i ett försök att "nyttja den ljusa delen av dygnet" under sommaren. För att komma ihåg detta enklare finns ett tips. På våren ställer vi fram utemöblerna och på hösten tar vi in dem (tillbaka) igen. Grannarna tog ut möblerna idag här, lite sega är dem, jag gjorde detta för redan en vecka sedan, hehe.

"Gamla" studier visar att Sommartid ökar risken för hjärtattacker och uppmanar människor att sova ut idag denna söndag. Vad tror ni om detta? Är det verkligen en sådan stor omställning att ställa om kroppen till sommartid?

Som vanligt är det klockan 02.00 på natten som vi ställer fram klockan en timme till 03.00, vilket gör att vi får lite mörkare morgnar men även en extra timme på kvällen.



¬ Vila är för trötta, sömn är för de döda

Herregud! Höll på och micra Lärarnas tidning i micron istället för kaffet!! Dags för en paus nu om inte annat? Alla hårt arbetande lärare, helgpluggande studenter: nu är det dags att ta ledigt ikväll! Det förtjänar vi! :)

Höll på och micra Lärarnas tidning i micron istället för kaffet!! Dags för en paus? Alla hårt arbetande lärare, helgpluggande studenter: nu är det dags att ta ledigt ikväll! Det förtjänar vi! :)


¬ Lärarmuggar!


Bild: historyandheraldry.com


Inhandlade dessa muggar för någon vecka sedan, på Göteborgs te och kaffehandel. Muggarna är från märket H&H (History and Heraldry) som beskrivs att på 10 år blivit en marknadsledare på marknaden för impuls-köp gåvor! Haha Grymt mysiga med en liten "tilltalade" text på, ska bli ett nöje att dricka ur dem! Mamma är verkligen en förebild för mig så jag tyckte en av dessa texter passade in på henne. Gav den blåa till mamma och behöll de andra två själv.




GRÖN/GUL - BÄSTA BARNSKÖTAREN, Glad att vara 100% omtänksam, underhållande, lyssnande, snortorkande, uppmärksammad barnskötare.

BLÅ - FÖRSTA KLASSENS LÄRARE, En lärare bevarar det förflutna, visar nuet och skapar framtiden.

RÖD/ORANGE - SUVERÄN STUDENT, Stolt att vara en begrundande, skuldsatt, uppe-hela-natten, hårt pluggande, hårt festande student.



¬ "Det är synd om invandrare som begår grova våldtänkter"

Mycket diskussioner kring den här unga kvinnan, vad hon har ställt till det! Eller?...

Svensk eller ej ja...givetvis har vi lagar att följa men ser inte direkt att varken svenskar eller någon annan följer dessa ändå, uppenbarligen. Hade ordet invandrare inte ens nämnts här hade ingen reagerat så starkt, och nu är jag då också fördomsfull. En kommentar jag uppmärksammade kring detta var att dessa människor skulle slängas ut, ska vi även då "slänga" ut svenskar? Visserligen, svenskarna bor här, vart ska vi slänga ut dem har några ifrågasatt? Men jag ifrågasätter: Vart är den konkreta faktan, källorna? Är det statistiken människor syftar på? För jag tror föga på sånt!


Bild: friatider.se


Hoppas inte min mening missuppfattas markant nu, försöker endast vända på myntet, det är inte så att jag är anti-Sverige eller anti-invandrare! Men Sverige skulle ha tänkt på det tidigare innan de lät flyktingar komma hit, ohanterbart. Vi kan inte ens möta alla dessa kulturer och värderingar, vilket gör att vi inte ens har förmågan att "se med andra", kulturkrockar! Och eftersom detta uppstår skyller man över detta på den andra parten, det oklara, det okända, det vi inte kan förstå, för att det är så mycket enklare att göra så. Vet du vad jag inte förstår mig på? Människor i allmänhet oavsett bakgrund! Nu ser läget ut så idag, Sverige som samhälle har genomgått en övergång från att ha varit ett ganska så homogent till ett kulturellt heterogent samhälle. För mig handlar det inte om att ta parti, handlar om ett perspektivbyte. Uppenbarligen tror sig denna kvinna kunna sätta sig in i gärningsmannens situation, likväl de drabbade, vilket jag tvivlar på om man inte själv varit med om det. Det var min lilla novell och jag har mer i bagaget om det är så med riktig (egna erfarenheter) fakta!

Jag ändrar dock inte min ställning till att det råder en negativ och diskriminerande attityd här kring invandrare (invandrare definieras som en social identitet). Andrafieringsbegreppet är något folk bör plugga in sig på, detta är hämtat från postkolonial teoribildning och försöker belysa hur strukturer och eurocentriska diskurser skapar ett "vi" och ett "dom" på individualiserad nivå. Detta fenomen har sin grund i de processer som utvecklar gränsskillnader mellan "vi" och "dem" där de "andra" identifieras och definieras vid de stereotypa föreställningar och bilder som bryter det som är "vi". I en generaliserad bild så vet vi ju abosolut hur t.ex. muslimer är (?), de tas här upp som religiösa fanatiker kanske av andra grupper, medan den egna gruppen ser sin kultur som den rätta och stoltserar den. I ett maskulinideal kan kvinnan ses som "den andra" och mannen som subjektet. En förenklad bild utav det hela av hur andra är som jag nämnde tidigare "vi vet ju hur muslimer är”. Det handlar om det okända som man själv inte känner att man kan identifiera sig med. När man lär känna "det andra" blir ofta olikheter till likheter.



Haha allt är så skrattretande!  Som jag skrev innan, det handlar inte om att ta parti, finns inget rätt eller fel i min värld. Och om folk här tar det jag skriver som påhopp så vill jag gärna förtydliga och be om ursäkt i förväg. Jag är analytiker och kritiserar det mesta, ventilerar enbart mina tankegångar! Myntet har alltid två sidor och jag väljer att försöka inta även andras perspektiv och bidra till en diskussion med egna erfarenheter. Tur är väl det att människor tycker olika, trist det hade blivit annars! Tycker var och en kan gå in på artikeln och verkligen läsa mellan raderna. "Hoppas hon blir våldtagen" var en kommentar jag fick tillbaka på facebook härom dagen gällande detta, herregud, kan man ens yttra sig så? Hon har åtminstone försökt tänka ett steg längre eller utanför boxen! Även om jag själv INTE håller med hennes åsikter eller värderingar, förstår jag poängen. För att då väva tillbaka återigen till artikeln...kan vara mycket möjligt att den här kvinnan faktiskt har varit med om något liknande själv? och genom att då önska att detta skulle inträffa henne så att hon själv fattar förstår jag inte? Hon kanske snarare har fått en insikt redan, bara en annan sorts insikt som inte vi kan se. Jag ser ett samband då jag själv vet och själv varit där! Har också varit i dessa tankebanor, "jävla invandrare" "de har förstört mitt liv" "de bara drar misär över människor" men idag är jag ett steg klokare och väljer själv att inte ifrågasätta människors bakgrund men att ha det i åtanke och försöka förstå andra människor! Vilket jag tror att den här kvinnan försökt få fram men misslyckas genom att uttrycka sig knepigt, så synd med ett annars så bra budskap som jag tolkar det! Eller så står hon rättare sagt för dessa värderingar, man kan resonera och diskutera detta i evigheter... Anledningen till att jag ens skriver detta är för att jag själv studera den mångkulturella pedagogiken på en samhällsnivå och är väldigt intresserad av dessa frågor! Men mina drömmar går i kras där det mångkulturella Sverige inte kan "mötas halvvägs" när man märker vilka människor som lever i den. Punkt. All lycka till Sverige i framtiden!




¬ Superpedagoger till 'förorten'

I utbildningsdepartementets pressmeddelande formuleras en speciellt arbete, där Regeringen ger Skolverket i uppdrag att genomföra en satsning på skolor i stadsdelar/områden som präglas av utanförskap.


Pedagogiska magasinet har uppmärksammat detta och skriver: Nu ska regeringen gör "verklighet" av tv-serien Klass 9A. Är det vägen att förbättra den svenska skolan?


Just serien om 9A som gick är jag kritisk till, specifikt i andra delen av serien som gick ut på att tala om hur dåliga dagens lärare är och inte det bakomliggande budskapet som egentligen skulle sändas ut! Detta förslaget visar bara den ena sidan, att anledningen till att vissa skolor underpresterar beror på att lärarna där är dåliga! Inte pga kanske resursbrist, segregering osv. Men nu kommer vi in lite här på vem som är mest kunnig eller har mest kompetens för att kunna undervisa! Det är ju så man lägger fram det, klarar inte "ordinarie" lärare av att kunna genomföra sitt uppdrag, då tar man in en specialpedagog eller som det står i artikeln "superpedagog". Superpedagoger finns det nog hos oss alla, vissa har bara inte förmågan att kunna förmedla detta! Det finns skillnader i utbildningsnivåer bland lärare och det är bra att läroplanen betonar det idag! Men vi får absolut inte glömma av 'elevens perspektiv' i det hela. Detta blir så otroligt mycket tydligare när vi tillåter oss själva att filma vårt eget handlande. Serien har nog varit mycket gripande, insiktsfull och dramatisk för både dessa elever och lärare, samt annan personal som varit inblandade. Se videoklippet så förstår ni nog vad jag menar.


Sedan vill jag både hålla med och inte, som sagt myntet har två sidor! Jag tycker absolut att det är bra att man försöker föra fram kompetensutveckling i direkt anknytning till arbetet/arbetsplatsen, jag läser själv till förskollärare vidare mot specialpedagogiken. Men det blir en väldigt skev bild utåt, det hela blir bara snett fördrivet enligt mig. Många författare, forskare och politiker ifrågasätter ofta lärares kompetens idag. Om lärare har tillräckligt med kunskap för att möta alla dessa olikheter hos barn de möter varje dag. Vilket realiteten uppebarligen påvisar att (vi) lärare inte har! Detta skapar ju också ifrågasättande från bland annat föräldrar då man målar upp lärare som "dåliga". Vad har då dessa lärare där och göra och på vilket sätt ska de kunna bidra till mitt barns lärande och utveckling? Det blir inte så fullt attraktivt direkt! Men jag förnekar heller inte att det är ett oerhört bra initiativ!


¬ "Ska vi lägga ner svensk pedagogisk forskning?"

På bloggen 'Jans syrliga karameller' skrevs för ett bra tag sedan (februari) om svensk forskning, där man menar att diskussionen om kvalitativ eller kvantitativ forskning återigen tas upp, specifikt inom pedagogiken (lärarutbildningen). Inte bara tar detta upp en 'trovärdighetsfråga' utan också får mig som student att reflektera över den forskning vi deltar eller tillåts delta i, hur kommer jag som snart nyexaminerad lärare att bli sedd? Vem kommer "förlita" sig på mig? Är svensk pedagogisk forskning tillräcklig objektiv och trovärdig?


I Pedagogiska magasinet lyftte de fram frågan som såhär: Den svenska skolforskningen är inte tillräckligt nyttig för att motivera alla pengar som satsas på den, skriver gymnasieläraren Jan Lenander på sin blogg. Vad tycker ni andra? Är forskningen tillräckligt nyttig? Kan man ens ställa krav på att den ska vara det?


För att då påbörja ett svar eller ta ställning till titelns fråga: Nej för sjutton! Vi ska absolut INTE lägga ner svensk pedagogisk forskning, enbart för att den anses som svag? Eller vad är snarare "problemet" här? Jag tror att ett problematiskt hinder som brukar anges av lärare är både att de inte känner igen forskningen i sin egen verksamhet, vilket leder till att lärare anser att de inte behöver vetenskaplig forskning! Att forskningsrapporter är svåra att förstå, tex. ord och begrepp som är främmande för den som inte är en van läsare av vetenskap forskning, är kanske något man också bör reflektera över? Då det kommer till kvalitativa/kvantitativa undersökningar, så är oftast kvalitativa metoder vanligast inom pedagogiken, vilket jag tycker är synd, det ena ska varken utesluta det andra. En studie kanske varken är rent kvantitativ respektive kvalitativ är något som Staffan Stukat (2005) lyfter fram, utan möjligtvis en slags mellanform?

Det finns ett större krav idag på forskningens urval, generalisering och objektivitet. Det är många som tar upp att forskning ska behandla skolfrågor på en samhällelig nivå och bedrivas av "riktiga" forskare. Forskning hjälper lärare att distansera sig från den pedagogiska verksamhet han/hon dagligen möter och är en del av. Forskningen är oerhört viktig! Praktikerna/lärarna menar att forskningen inte stämmer överens med realiteten. Jag tror att länken som bör utvecklas vidare här är samverkan mellan lärare och forskare och att även alltfler lärare forskar i sin egen praktik. Forskare och praktiker behöver varandra!


¬ Folkradio!

Lyssnar på Radio Rosa/Folk Radio - MK style direkt från Balkanplattan (finns som appar att ladda ner till mobilen), fan vad jag längtar, hallelujah för satellit :) NU känns det som sommar!! Kulturell stämning på hög nivå här hemma! :)



Mitt kaffe är välsignat! Och så snyggaste muggen också of course. Visst går pluggandet så mycket bättre när livet är så här?



¬ "Vi har ju hemligheter i den här familjen"

Med utgångspunkt i sina dagböcker har Therése Eriksson skrivit en gripande och ärlig bok om sin uppväxt med en missbrukande och psykiskt sjuk förälder. Köp boken i din bokhandel eller på www.adlibris.se. den här boken ger insikter inte enbart för den drabbade utan även en utomstående som inte varit med om något liknande kan relatera sig.

 

En fasad i det trygga villaområdet, den perfekta familjen med ett ekonomiskt oberoende liv, eller? Ca 25% av alla barn i Sverige växer upp med en förälder som dricker för mycket eller en förälder som mår psykiskt dåligt. Det betyder att ca 6 elever i varje klass lever under de omständigheterna och att personal på skolan dagligen möter och kommer möta många av dessa barn. Kunskapen kring och utbildningen om barn i utsatta familjesituationer anser vi är mycket bristfällig på lärarutbildningen. (Maskrosbarn.org) Detta är någonting jag faktiskt kan relatera till. En minimal del av utbildningen ägnas åt att diskutera och problematisera just dessa situationer. Enligt GRANT-studien visar det sig också att de flesta nyexaminerade lärare som kommer ut i arbetslivet saknar brist på empati och sociala förmågor.


Se videoklippet om boken:

En fasad i det trygga villaområdet, den



¬ Pluggtajm



Dags att påbörja den skriftliga delen av utvecklingsarbetet, satsar på att blir klar med den idag så jag kan skicka in den för att sedan påbörja min presentation. Varvar lite med att söka lite utbildningar inför hösten, får se vad det finns för smått och gott, men just nu känns mina framtidsplaner lyckade och vardagen väldigt god. Men livet blir också godare och lite enklare (för min del) med kaffe! Tur att Espresso House påminner en om att man är värd en stunds avslappning emellanåt, för det är vi absolut. :)


¬ Älskar du också att lära ut?

Ja, detta är ju också ett sätt att locka fler till att utbilda sig till lärare, haha. Lockande?



Brinner du också för att undervisa? from Malmö University on Vimeo.



¬ Kvällsmat

Nu ska här grisas och fettas ner lite med bacon och ägg! Fruktansvärt länge sedan jag åt något sånt här, men känner att min kropp behöver lite fett! Så duktig som man varit nu det sista och ätit så nyttigt! Har suttit och pillat lite på min powerpoint idag och förbereder mig inför redovisningen nästa vecka. Därefter kommer jag att ladda upp lite bilder med kompletterande text till mitt utvecklingsarbete (flerspråkighet i förskolan) när jag sammanställt det. Nu ska man som student försöka komma i sängs! Önskar alla en god natt :)




¬ The State of the World’s Children 2012: Children in an Urban World.

Jag stödjer UNICEF genom att vara ”Bloggare för varenda unge”. Genom att publicera detta bidrar jag till att förändra utsikterna för dessa barn. Hjälp mig genom att gilla och sprida detta inlägg. Har du en egen blogg? Bli bloggare ”För varenda unge” här:  http://unicef.se/sprid-budskapet/bli-bloggare-for-varenda-unge och lägg upp detta inlägg du också!

 

Bild: UNICEF

 

En ny rapport från UNICEF visar sin årliga rapport om läget för barn i världen, och det visar sig att det växande antal barn som lever i storstädernas slumområden hör till de mest utsatta. Den traditionella bilden av fattigdom har tidigare ofta hämtats från en lantlig miljö menar UNICEF. Dessa barn är försummade de mest grundläggande rättigheterna när det gäller hälsa, utbildning och utveckling. Hjälp till att sprida denna allvarliga situation barn tvingas leva i genom att länka, twittra, skriva ett inlägg på din blogg eller diskutera i något forum! Här kan du läsa mer, fullständiga rapporten.

 

Läs DN's intervju med Nils Arne Kastberg, (tidigare chef för Unicef i Latinamerika och Sudan) om: Allt fler barn lever i slumområden.

 

UNICEF arbetar för att förbättra livet för barn som får sina rättigheter kränkta varje dag.  De arbetar tillsammans med myndigheterna för att bland annat stärka hälsovårdssystem, bygga ut skolväsendet, sociala skyddssystem och förhindra att barn hamnar på gatan eller i tvångsarbete.



Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!