¬ Utomhusundervisning: fyra exempel

Dessa 4 aspekter som jag tagit del av i Anders Szczepanski avhandling Handlingsburen kunskap är något jag vill reflektera ytterligare över hur man kan arbeta utifrån ett utomhuspedagogiskt perspektiv och vad detta kan innebära och innehålla.


Platsen för lärandet: Hur viktig är egentligen miljön man befinner sig i? Vad öppnar miljön upp för lärandet? Vad kan den skapa för lärandesituationer?

 

Objektet för lärandet: Vad är det som ska läras om? Vad ska fokus ligga på? Får man lov att hamna ”utanför ramarna”? Barn är nyfikna individer och vill ta del av allt de ser och som rör sig! Hur många har varit med om att man spånar ut lite då och då, man egentligen ska sitta och räkna ut ett matematiktal? Det är där jag som pedagog ska ha goda erfarenheter och kunskaper om hur jag bjuder in barnen till lärandet på ett sätt att barnen ser nytta av det, att de lär sig något av det och att det är roligt!

 

Sättet att lära: Att ”göra det verkligt” i inomhusmiljö är något jag har haft erfarenheter i förskolans miljö. Men detta är ytterst begränsat, vissa pedagoger har en viss negativ inställning till just detta perspektiv. Ex: ”Idag får bordet lov att vara just en tiger, en koja eller en trampolin! Detta är något jag fått med mig av den inriktningen jag läst, då jag arbetat på förskolor och även genom praktiken, att våga öppna upp portar mellan miljöer. Utomhusmiljön är mer utav en tillåtande miljö, en atmosfär där det är tillåtet att ha fria tyglar Att ”lära in” ute är inte alls sak som att lära sig om olika saker inne, ute kan man ta del av en riktig orm istället för att bläddra i böcker! Som blivande pedagog tycker jag det är viktigt att stimulera lärandet genom att bjuda in barnen till en upplevelse, såväl som inomhus som utomhus. Att också ”gå med” i barnens upplevelser och barnens intentioner.

 

Det kroppsliga lärandet: Barn lär med hela kroppen! De använder och relaterar med sin kropp till det lärande objekt de ska skapa anknytning om. När barn försöker skapa mening tar de in information och upplevelser med hela kroppen. Genom illustrationer och utövanden lär sig barn uppleva det som ska läras Pedagogen visar en strävan att delta i och möta barns livsvärldar.

 

Genom leken är allt möjligt! Naturen finns där till ditt förfogande, avnjut den, respektera den och ta del av den!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0