¬ Nationella Exjobb-poolen läggs ner den 31/3-12!

På grund av tekniska brister och flera avhoppande lärosäten  läggs tjänsten ned från och med 31 mars 2012. Vid Göteborgs universitet arbetar dem nu med att finna ett ännu bättre system för hantering av uppsatsförslag men även praktik- och jobbannonser. Vart nu detta ska läggas upp återstår väl att se.

 

”Jag tror att studenterna gärna vill göra examensarbeten som är förankrade i verkligheten och inte blir liggandes i någon hylla!" - Lars Ekberg

 

Vill du veta mer om vad ett xjobb innebär, kan du läsa det här. :)

 

Bild: xjobb.se

 

Så otroligt synd, precis då jag ska påbörja mitt examensarbete! Då jag faktiskt tänkt söka xjobb till min kandidatuppsats... Jag hoppas det kommer upp något liknande nu snarast under vårterminen! Men inför vårens uppsatskurser finns dock fortfarande flera intressanta förslag  på uppsatsämnen kvar från företag och organisationer som du kan passa på att titta lite extra på, www.xjobb.nu och även på student.se tills vidare.

 

Här är några exempel på aktuella uppsatsförslag är:

  • Språkteknologi för kvalitetsutveckling och medicinsk forskning
  • Vattenåtervinning för framtidens bostadsområde
  • Vad kostar utanförskapet?
  • Appar och sociala medier
  • Landsbygdsutveckling
  • Hur stärker vi vårt varumärke?


¬ Sommarkurser i Kina, Hong Kong och Indien

Studenter vid Göteborgs universitet har nu möjlighet att med visst avtal läsa sommarkurser i Kina, Hong Kong eller Indien! Låter detta spännande och något för dig?

 



Nordic Centre at Fudan University


Kursen är indelad i två delar; Chinese Politics och Chinese Economy. Du läser en av dessa kurser. Kurserna är öppna för samtliga studenter på grundutbildningen vid Göteborgs Universitet. Vissa studenter får förtur! Har du lite eller ingen kunskap om Kina har du lite extra större chans att få bli den lycklige! Den fina broschyren finner du här.

 

Ansökningsblankett skickas in senaste 20 februari 2012.

 


Chinese University of Hong Kong (CUHK)

International Summer School


CUHK erbjuder dig ett brett urval på ett antal kurser som du finner på deras hemsida. Viktigt att ha i beredskap är; Det är öppet för alla studenter vid GU att söka så länge eventuella förkunskapskrav uppfylls.

 

Ansökningsblankett skickas in senaste 20 februari 2012.

 


The Nordic Centre in India


Utvalda kurser finner du på NCI.

 

Ansökningsblankett och sista anmälningsdag är även här 20 februari 2012.




¬ Metafysik, vad är det?

Barn som inte kan läsa håller allvarsamt och glatt upp en bok och säger vad de vill att det ska stå i den. Det är metafysik det! :D


Bild: Denis Manasiev Vukotic


¬ På tiden att förskollärare framhävs?

På Skolverket hemsida lyfts förskollärare som titel fram och jag anser att det var på tiden att förskollärares kunskaper äntligen uppmärksammas och synliggörs.

I november medverkade Skolverket på mässan Skolforum i Stockholm. Här togs bland annat förskolans utveckling kring förändringarna i förskolans läroplan upp.

 


3 huvudpunkter vill jag belysa och sammanfatta som är viktiga att sprida vidare.

  • Skillnader i utbildningsnivåer

- Det finns skillnader i utbildningsnivå bland personalen och det är bra att läroplanen nu betonar det, säger Marita. Förskollärare har genom sin högskoleutbildning fördjupad kunskap och det måste vi i förskolan lyfta upp och ta tillvara på.

  • Tydligare ansvar för förskollärare

Förskolläraren har det pedagogiska ansvaret för barnens utveckling och lärande - men det understryks ändå att hela arbetslaget ska vara delaktigt i arbetet. och eftersom trots att förskollärare har en högre fördjupad kunskap, ser jag det som självklart att förskollärare ska bli tilldelad större ansvar, men att samtliga pedagoger ska få tillträde att delta och påverka. Det är förskollärare som i synnerlighet har ansvar för uppföljning, utveckling och utvärdering av verksamheten.

Men Marita Gullstrand, samordnare och biträdande rektor i förskolan konstaterar också: - På det här viset lär man av varandra i arbetslaget och höjer nivån. Som en konstant fortbildningen ungefär, säger Marita med ett leende. Det är arbetslaget som tillsammans gör läroplanen levande.

  • Samt den förtydligande läroplanen

Under 2011 blev förskolan en egen skolform och har fått ett förtydligat uppdrag. Den 1 juli 2011 började denna reviderade läroplan för förskolan att gälla. Den innehåller förtydliganden och kompletteringar av vissa mål och riktlinjer, kompletterande avsnitt om uppföljning, utvärdering och utveckling. Den huvudsakliga förändringen är en förtydligande katori där förskollärares och förskolechefens ansvar utretts och klarläggts.

Förskolans förtydligat uppdrag - den reviderade läroplanen förpliktar alla som jobbar med eller i förskolan, såväl som kommun, förskolechef, förskollärare, medarbetare och föräldrar. När förskolan blev en egen skolform så kommer hamnar den under Skollagen på samma sätt som skolan. Detta har både välkomnats och ställts kritiskt mot, då detta har inneburit att vi kan ställa större krav på den kommun där förskolan finns placerad i.

- Skillnaderna är ju inte så jättestora egentligen, kommenterar Marita. Men de som ännu inte lyft förskollärarens roll och inte jobbar fullt ut efter den nuvarande läroplanen har nog mycket att göra, avslutar hon.



¬ There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots

Professor: "...so don't ask me any stupid questions like.. 'What's Newton's First Law?'"
Student: "Who's Newton?"


Bild: southparkstuff.com


¬ Det är sunt att vara sjuk, av och till.



Sjuk, ja, jag är inte så här sjuk ofta...en förkylning då och då kan man väl stå ut med, men sådant här, ucsh. Jag och min kropp samspelar inte riktigt när det kommer till sjukdomar. Jag har ingen tålamod och intalar mig själv att "nej, jag är inte sjuk" och ska göra allt annat än att vila. Tror jag tittat igenom hela min hårddisk på 155 GB också, hur jag nu lyckats med det vet jag inte...

Nu har jag legat hemma nästintill hela veckan och det börjar bli lite frustrerande av att behöva hålla sig inne. Men jag får trösta mig i att det är kallt ute, här inne är det ju i alla fall varmt. Sugen på skopsko, men får nöja mig med min kaffe latte.




Däremot när man är ligger hemma så här så har man tid att fundera över saker man annars kanske inte gör. Som tex, vad skulle hända om pyramiderna var upp och ner? Vad är en "fri" gåva? Är inte alla gåvor gratis? Om människor är födda till att hjälpa andra, vad gör dem andra ens här då? Och hur kommer det sig att föräldrar känner till allt de varnar sina barn för?! Mycket fritid är inte bra för mig, jag reflekterar och analyserar för mycket! Men tur är väl det, annar hade bloggen blivit relativt så tunn och tom.




¬ "Kan inte någon bara fråga hur det är?"

Många barn och unga upplever idag att lärare inte "bryr sig"...sällan uppmärksammar eller frågar hur de mår. En del påstår till och med att de blir ignorerade, att det aldrig händer att en lärare är måna om barns välbefinnande, hälsa och tankar. Är det upp till lärare att behandla och hantera detta? Det kan handla om en liten gest, frågeställning, ett leende som signalerar ut positiv energi. Detta kan hjälpa och stärka eleven så otroligt mycket och behöver inte kräva mycket ansträngning eller extra tid. Frågan som bör lyftas upp här är lärares uppdrag. Pedagoger och lärare har ett uppdrag, detta uppdrag är formulerade i våra läroplaner.

 

Men ska vi stanna där? Är det professionellt att komma "för nära" sina elever? Vad tycker ni?

 

 



¬ Kan pandor nysa?

Yes, de flesta har sett den, fått ur sig ett utdraget "aaaaaaaaw" eller fnissat som en flicka!

Hur som helst, nu finns den här på bloggen också!

 



¬ Barnets perspektiv?

Intressant vinkling i det hela. Vad kan vi lära oss av det här videoklippet? Med vems ögon är det vi egentligen ser utifrån? Är det verkligen barnets perspektiv eller den vuxnes? Ganska fascinerande tanke och leka med eller hur?



¬ Vill du vara med i UR:s nya Lärarbarometer?

Involvera dig i skolfrågor! Aktivera dig och delta i utbildningsfrågor och undersökningar angående skolväsendet. Inte bara verksamma lärare bär på rika kunskaper och åsikter, utan även studenter som studerar till lärare!

Jag skickade precis in en intresseanmälan :)



¬ 1-2-3...räkneramsa

Något som vanligen tas upp är att matematik är så mycket mer än siffror, vilket jag absolut håller med om! Och om ett barn bara möter siffror i ett visst sammanhang och inte får möjlighet att se dem i andra sammanhang är det inte säkert att barnet utvecklar den önskade förståelsen för vad siffror egentligen är utan kopplar dem bara till nämnda sammanhanget.

Pedagoger skall försöka att på ett lekfullt sätt få barnen att uppfatta och uttrycka antal, former, sortera och jämföra efter storlek, vikt, volym etc. (Detta står i förskolans läroplan). Detta är ett sätt som kan få barnen att utveckla matematiken och få förståelse för de olika begreppen och även skapa ett intresse... Det är viktigt att inte hämma barns matematiska lärande och hela tiden "rätta" barnen. Låt barnen lekfullt räkna, baklänges, osorterad, knepigt och glatt!

Vill man på ett sätt uppmärksamma barnen på att lära sig räkna finns många olika aktiviteter man kan använda sig av. Jag använde mig av den gamla hederliga räkneramsa. Lustfyllt och drivande. Ramsan lästes för barnen på samlingen och utvecklades därefter genom att involvera barnen och göra så att säga dem en del av ramsan. Att läsa den högt gemensamt, eller först läsa den och be barnen repetera. Ställ problematiserande frågor såsom: "Hur många duvor var det som bjöd på kex?" eller "Hur många stora fåglar finns på tavlan?". Det är viktigt att sätta ord på dessa begrepp och väldigt enkelt att göra detta också. Ex: Larven är lång, smal, liten. Fladdermusen hänger upp och ner. Slutligen kan man avsluta genom att be barnen att hjälpa djuren hem och sova eller något liknande. Då kan du uttala dig så här: "kan Kevin hämta 2 fåglar?" eller "Plocka ner en liten fågel och en stor fågel".



Pedagogiskt ledarskap/reflektioner:

Enligt mig ska finnas en sorts balans vid samlingar, man lära barnen att sitta still på samlingen och visa hänsyn till den som pratar, men även inte vara för hård mot barnen som blir väldigt ivriga om det är en för lång samling. Men då är det alltid bra att ha någon leksak som låter eller rör på sig som tar till deras uppmärksamhet för stunden. Att barnen ibland har roligt samtidigt som de omedvetet lär sig något, vad jag menar är att ibland kan påtvingad kunskap för vissa kännas väldigt påfrestande och jobbigt, då kan det vara roligt att "bara leka", enligt deras ögon och öron.

Då jag genomförde detta med de yngsta barnen var de väldigt uppmärksamma på räkneramsan och satt blixtstilla.
De var även delaktiga hela tiden så de inte bara satt och lyssnade när jag pratade. Jag började fundera på vad jag skulle göra. Jag har ju observerat hur både olika pedagoger och förskolor själva håller sina samlingar och tänkte försöka något i den stilen fast komma med något nytt. Med nytt menar jag något som pedagogerna inte genomfört tidigare. Det är alltid roligt att lära sig nya sånger, men också någon som är väldigt lätt att lära sig och komma ihåg.

Här har ni räkneramsan:





¬ Hur löser barn konflikter som uppstår?

Det uppstår en konflikt:
Ett barn råkar slå till ett annat barn som får ont och börjar gråta. Den som råkade slå till det här gråtande barnet tröstar genom att säga förlåt och blåsa på det skadade fingret. På så sätt har de löst situationen själva. I en del fall så är det oftast så att det här barnet som har gjort detta nekar det i dem flesta fallen och det är därför det ofta uppstår en konflikt.

Detta är ett exempel på hur barn själva kan lösa konflikter (som kan uppstå av en viss händelse) om pedagoger är vaksamma och tillåter barnen till att själva få reda ut konflikter.

Det händer ju faktiskt att barnen löser konflikter själva, till och med till det bättre. Men pedagoger är ibland för snabba med att rycka in! Gå åt sidan, låt barnen själva reflektera över situationen och se sedan hur den urartas. Är det så att situationen blir för "ohanterbar" för barnen kan detta med hjälp av en pedagog guidas vidare. Men vi ska inte lösa konflikterna åt dem! Det är inte vanligt att vi pedagoger oftast framställer lösningar åt barnen...

När ett barn slår ett annat utan anledning, så undrar man vilka tankar som försiggår i huvudet. Det är viktigt att reflektera vikta tankegångar barn går och bär på. När en sådan konflikt uppstår så är det väldigt viktigt att sätta sig ner och prata med den ”utsatta” och den ”ansvarige”. Det är både viktigt att ge den utsatta stöd, men inte glömma bort den som handlat. Och att inte ge upp, prata med dem tills de tillsammans kan återberätta situationen utifrån deras synsätt och själva komma på lösning på situationen.

Något jag studerat är tjejer som blir sams för att den ena ger sk. ett nytt förslag, som egentligen är för sin egen vinning, och den andra ger med sig även fast personen inte vill. Detta kan verka orättvist. Men barn är bra problemlösare faktiskt! Utifrån barnets synsätt så "avslutas" konflikten genom att den ena får sin vilja igenom och den andra ger efter.

Vad tänker ni kring detta?

Barn är väldigt bra på att kompromissa, det är något man bara måste uppmärksamma lite extra. Att vara snäll och överlåta turen till någon annan eller att turas om, det handlar alltid om att respektera den andra. Ibland när en konflikt uppstår så är barn väldigt bra på att prata bort det och sedan är konflikten redan glömd. Ibland kanske konflikten inte var så fullt allvarlig för barnen. Det är där vi som pedagoger också inte alltid ska rycka in och styra situationen åt ett visst håll. Låt barnen hantera detta. Låt barnen själva få vara med och utveckla sin förmåga att diskutera och kommunicera.



¬ Elefantboken

Elefantboken är något av mina starkaste minnen från barndomen. Som barn älskade jag den här! Dock inte samma sak idag som när jag själv var yngre! Idag finns en ny upplaga med bearbetning och komplettering av förlaget Lutfisken. Fick den nya upplagan i studentpresenten då jag slutade gymnasiet, men det är inte samma sak! Har fortfarande kvar den gamla, dock en aning sliten, riven och kladdad i men minnesvärd, den kommer inte slängas :)

CD - 231:-
BOK - 271:-


Bilder från: bok.nyamusik.se & lutfisken.se


¬ Vi sitter här och skramlar

Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning (Utbildningsdepartementet, 2010, s.9).



Att aktivera barnen med att bli medvetna om deras olika sinnen, genom rytmik och sång. Låt barnen först finna sin egen rytm. Sätt på sången och låt den smälta in hos barnen. Engagera sedan barnen med att själva komma på olika rörelser och rytmiska rörelser som de andra barnen ska efterhärma.



Sång - Vi sitter här och skramlar
(Kunde dessvärre inte hitta någon sample för den här sången)

Vi sitter här och skramlar
Vi sitter här och skramlar
Hela dagen lång
samma gamla sång

Aaaaahhhhhhh (kan göra olika egna ljud)

Vi sitter här och skramlar
Vi sitter här och skramlar
Hela dagen lång
samma gamla sång

Aaaaahhhhhhh (upprepa, låt barnen komma på egna ljud)

Sång - En svängig sång


En svängig sång ska vi göra
Vi sjunger en svänging sång
Så får vi pinnarna (kan byta ut mot det instrument som använts) höra

Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång
Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång

En svängig sång ska vi göra
Vi sjunger en svänging sång
så får vi symbalerna höra

Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång
Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång



¬ En förälskelse mellan lärare och förälder, tillåtet och acceptabelt?

Tycker det är bra att man uppmärksammar och tar upp detta! Det är en liten del som kan påverka så stort! Vad händer om en förälder eller lärare blir förälskade i varandra? Ska detta ses som något straffbart? Rätt eller fel? Hur skulle detta påverka skolan och barnen? Ska man tillåta att detta händer? Kan man hindra detta? Många tankar som väcks...

Här kan du läsa om 3 lärares berättelser.


Illustration: Emma Hanquist

Gunnel Colnerud, professor i pedagogik och psykologi vid Linköpings Universitet, forskar bland annat om lärares yrkesetiska konflikter. Hon menar att det främsta vi måste begrunda att det är viktigt att tänka på följderna för eleven.


Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!