¬ Forskning är blott en förvirrad samling fakta


Litteratur efter litteratur, forskning efter forskning. Känns som jag drunknar i böcker just nu! Och svårare blir det då jag verkligen tycker om att läsa!




Vad ska jag välja? Vad bör jag sortera ut och vad bör uteslutas? Här gäller det för mig att vara rejält källkritisk.



Omfattningen av källmaterial krävs att du sorterar ut och analyserar över både tillgänglighet och nödvändighet, dvs, både den tid du har till ditt förfogande men också vad som är väsentlig forskning. Med väsentlig menar jag, hur åtkomlig är forskningen för dig, även hur uppdaterad den är, det finns inget som inte säger att du kan komplettera med nya uppgifter och forskning, men vad kan just denna specifika forskning bidra med för just din studie? Det är inte enkelt att sålla ut då det finns otroligt mycket, man hinner inte gå igenom allt!




Här är några tips på vägen vad man kan tänka på:


- Sekundär/primärkälla? En sekundärkälla kan exempelvis vara olika slags artiklar och en källa som man bygger vidare på primära källor som mer eller mindre är ursprungliga källor. En primärkälla är en källa som man oftast fått tag i under studiens gång.
- Stödjer andra källor eller forskare detta material/undersökning?
- Vilken typ av källa handlar det om egentligen? Med andra ord, vad syftar källan till? Vad talar källan egentligen om för oss? Vem är upphovsmannen?
- Har forskaren varit en observatör gällande området? Är forskaren en expert?
- Hur långt tid har passerat sig från själva undersökningen tills transkiberandet av den?

(Samtlig information har jag tagit til mig från både; Metodpraktikan, Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap och Introduktion till forskningsmetodik)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0