¬ ÅKES BOK 2.0

"Den som är utvecklingsstörd har inga sexuella känslor eller behov. Bland de många övergrepp som utvecklingsstörda utsatts för är tvångssterilisering. Jag slapp. Men för säkerhet skull upprättades ett papper för äktenskapshinder. "



Vill rekommendera en bok. Har kommit halvvägs ur den här boken som var en av de obligatoriska litterturer vi var tvungna att läsa i kursen LSU. Men ska jag vara ärlig så har jag inte kunnat läsa ut den! Så gripande bok så det inte är sant! Boken handlar om en man vars barndom togs ifrån honom då han blev stämplad som "efterbliven" 32 år av hans liv stals ifrån honom...Jätte gripande bok. Den är väldigt lättläst, men för mig kommer det nog ta ett tag innan bokens sista sida slås upp, den är så psykiskt tung, för mig i alla fall. Jag får ångestklumpar i halsen när jag läser....riktigt kraftfull bok! Så den som vill göra sig ett försök att läsa den, tycker jag absolut ska göra det!



Några utdrag ur boken:


- "Välkommen Åke, säger en iskall röst och en annan iskallare hand griper hårt om min."


"Evighetsresa. Jag reste bort från min underbara mamma, hon med de mjuka varma händerna, hon som av ingenting såg till att vi hade vad vi behövde! Och min pappa, som alltid hade något roligt att berätta, helst om hästar, som han älskade allra mest. Flickorna, mina systrar" Det här måste vara en ond dröm!


."...då får jag se en text av Bodil Malmsten,en diktsvit ur Nåd och Onåd med tillägget Idioternas bok. Jag känner hur fasan kryper innanför skjortan på mig. Inget ord i hela den svenska ordlistan är så förhatligt som just ordet idiot. "


"Varför är jag här? viskade jag till mig själv under täcket varje natt"...


- "Titta där är idioterna!! Hej idioterna, är det roligt att vara inlåsta där? Så tjusiga ni ser ut i era finkläder, är det idiotkläder ni har, hahahahah!" - "Är det därför....är jag en...mamma, mamma, du har aldrig sagt så! Hjälp mig härifrån Jag är ingen...jag är ingen...."


"Insitutionsskadad. Jag vet att jag är det. Jag vet en sak till: Det var institutionen Hallagården som gjorde mig utvecklingsstörd. Jag var inte utvecklingstörd när jag kom dit, men jag var det tio år senare..."


"Sängen, min enda trygghet på jorden är min egen säng. Det är den enda plats jag kan kalla min. Det enda ställe där jag får bestämma. Där, djupt under täcket, får jag tänka mina egna tankar, leva i min egen värld dit ingen enda annan kan komma. Jag flyr dit."


"Men det som gällde var: Lyda och bita ihop av bitterhet och förtvivlan. Tappa orden för allt som känns därinne. Bli utvecklingsstörd. Förlora drömmarna, lusten, tappa barndomen och ungdomen."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0