¬ "Student hade 56 fusklappar"

"En student vid Umeå universitet åkte dit för fusk - i en imponerande (?) omfattning.
Studenten blev ertappad med 56 fusklappar.
"

Läs artikel här.

Varför ska de alltid överdramatisera allting för? Så otroligt löjligt. Jag tror knappast att den här studenten är den första i Sverige som någonsin fuskat så "stort"...men trots detta ska just han blottas ut i media. Måste kännas fördjävligt! Det finns så många fuskningsmetoder idag att de knappt finner alla, och när de väl gör ska det göras en otrolig stor artikel eller reportage om hur dåligt föredömt det är av studenen att fuska!

Alltfler fuskar studenter fuskar, fuskande ökar och alltfler åker fast, är något som påpekas. En annan artikel påpekar att "studenten måste ha varit desperat". Men vad tror ni egentligen ligger bakom allt fuskande? Specifikt på Universitetet eller Högskolan? Det är pressen! De höga kraven, vissa skolor har orimliga krav för vad som förväntas av "oss studenter"....Jag tror inte det är så konstigt och blir faktiskt inte förvånad över att alltfler fuskar. Sedan kan det också handla om ren lathet eller brist på moral, jag vet inte?  Högskoleverket har fått i uppdrag att bättre hålla koll på fusket, vad ska detta innebära då? Media tar upp detta så ytligt, ingen hänsyn tas varken till studenter eller lärare som måste handskas med detta. Jag försöker inte ta någons parti, fusk är ingen ursäkt till något! Jag tror att problematiken ligger djupare än så. Men detta kanske är något som bör undersökas en aning djupare?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0