¬ Vi sitter här och skramlar

Att skapa och kommunicera med hjälp av olika uttrycksformer såsom bild, sång och musik, drama, rytmik, dans och rörelse liksom med hjälp av tal- och skriftspråk utgör både innehåll och metod i förskolans strävan att främja barns utveckling och lärande. Detta inbegriper också att forma, konstruera och nyttja material och teknik. Multimedia och informationsteknik kan i förskolan användas såväl i skapande processer som i tillämpning (Utbildningsdepartementet, 2010, s.9).



Att aktivera barnen med att bli medvetna om deras olika sinnen, genom rytmik och sång. Låt barnen först finna sin egen rytm. Sätt på sången och låt den smälta in hos barnen. Engagera sedan barnen med att själva komma på olika rörelser och rytmiska rörelser som de andra barnen ska efterhärma.



Sång - Vi sitter här och skramlar
(Kunde dessvärre inte hitta någon sample för den här sången)

Vi sitter här och skramlar
Vi sitter här och skramlar
Hela dagen lång
samma gamla sång

Aaaaahhhhhhh (kan göra olika egna ljud)

Vi sitter här och skramlar
Vi sitter här och skramlar
Hela dagen lång
samma gamla sång

Aaaaahhhhhhh (upprepa, låt barnen komma på egna ljud)

Sång - En svängig sång


En svängig sång ska vi göra
Vi sjunger en svänging sång
Så får vi pinnarna (kan byta ut mot det instrument som använts) höra

Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång
Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång

En svängig sång ska vi göra
Vi sjunger en svänging sång
så får vi symbalerna höra

Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång
Sen alla på en gång, sen alla på en gång
i vår svängiga sång


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0