¬ 1-2-3...räkneramsa

Något som vanligen tas upp är att matematik är så mycket mer än siffror, vilket jag absolut håller med om! Och om ett barn bara möter siffror i ett visst sammanhang och inte får möjlighet att se dem i andra sammanhang är det inte säkert att barnet utvecklar den önskade förståelsen för vad siffror egentligen är utan kopplar dem bara till nämnda sammanhanget.

Pedagoger skall försöka att på ett lekfullt sätt få barnen att uppfatta och uttrycka antal, former, sortera och jämföra efter storlek, vikt, volym etc. (Detta står i förskolans läroplan). Detta är ett sätt som kan få barnen att utveckla matematiken och få förståelse för de olika begreppen och även skapa ett intresse... Det är viktigt att inte hämma barns matematiska lärande och hela tiden "rätta" barnen. Låt barnen lekfullt räkna, baklänges, osorterad, knepigt och glatt!

Vill man på ett sätt uppmärksamma barnen på att lära sig räkna finns många olika aktiviteter man kan använda sig av. Jag använde mig av den gamla hederliga räkneramsa. Lustfyllt och drivande. Ramsan lästes för barnen på samlingen och utvecklades därefter genom att involvera barnen och göra så att säga dem en del av ramsan. Att läsa den högt gemensamt, eller först läsa den och be barnen repetera. Ställ problematiserande frågor såsom: "Hur många duvor var det som bjöd på kex?" eller "Hur många stora fåglar finns på tavlan?". Det är viktigt att sätta ord på dessa begrepp och väldigt enkelt att göra detta också. Ex: Larven är lång, smal, liten. Fladdermusen hänger upp och ner. Slutligen kan man avsluta genom att be barnen att hjälpa djuren hem och sova eller något liknande. Då kan du uttala dig så här: "kan Kevin hämta 2 fåglar?" eller "Plocka ner en liten fågel och en stor fågel".



Pedagogiskt ledarskap/reflektioner:

Enligt mig ska finnas en sorts balans vid samlingar, man lära barnen att sitta still på samlingen och visa hänsyn till den som pratar, men även inte vara för hård mot barnen som blir väldigt ivriga om det är en för lång samling. Men då är det alltid bra att ha någon leksak som låter eller rör på sig som tar till deras uppmärksamhet för stunden. Att barnen ibland har roligt samtidigt som de omedvetet lär sig något, vad jag menar är att ibland kan påtvingad kunskap för vissa kännas väldigt påfrestande och jobbigt, då kan det vara roligt att "bara leka", enligt deras ögon och öron.

Då jag genomförde detta med de yngsta barnen var de väldigt uppmärksamma på räkneramsan och satt blixtstilla.
De var även delaktiga hela tiden så de inte bara satt och lyssnade när jag pratade. Jag började fundera på vad jag skulle göra. Jag har ju observerat hur både olika pedagoger och förskolor själva håller sina samlingar och tänkte försöka något i den stilen fast komma med något nytt. Med nytt menar jag något som pedagogerna inte genomfört tidigare. Det är alltid roligt att lära sig nya sånger, men också någon som är väldigt lätt att lära sig och komma ihåg.

Här har ni räkneramsan:




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0