¬ Superpedagoger till 'förorten'

I utbildningsdepartementets pressmeddelande formuleras en speciellt arbete, där Regeringen ger Skolverket i uppdrag att genomföra en satsning på skolor i stadsdelar/områden som präglas av utanförskap.


Pedagogiska magasinet har uppmärksammat detta och skriver: Nu ska regeringen gör "verklighet" av tv-serien Klass 9A. Är det vägen att förbättra den svenska skolan?


Just serien om 9A som gick är jag kritisk till, specifikt i andra delen av serien som gick ut på att tala om hur dåliga dagens lärare är och inte det bakomliggande budskapet som egentligen skulle sändas ut! Detta förslaget visar bara den ena sidan, att anledningen till att vissa skolor underpresterar beror på att lärarna där är dåliga! Inte pga kanske resursbrist, segregering osv. Men nu kommer vi in lite här på vem som är mest kunnig eller har mest kompetens för att kunna undervisa! Det är ju så man lägger fram det, klarar inte "ordinarie" lärare av att kunna genomföra sitt uppdrag, då tar man in en specialpedagog eller som det står i artikeln "superpedagog". Superpedagoger finns det nog hos oss alla, vissa har bara inte förmågan att kunna förmedla detta! Det finns skillnader i utbildningsnivåer bland lärare och det är bra att läroplanen betonar det idag! Men vi får absolut inte glömma av 'elevens perspektiv' i det hela. Detta blir så otroligt mycket tydligare när vi tillåter oss själva att filma vårt eget handlande. Serien har nog varit mycket gripande, insiktsfull och dramatisk för både dessa elever och lärare, samt annan personal som varit inblandade. Se videoklippet så förstår ni nog vad jag menar.


Sedan vill jag både hålla med och inte, som sagt myntet har två sidor! Jag tycker absolut att det är bra att man försöker föra fram kompetensutveckling i direkt anknytning till arbetet/arbetsplatsen, jag läser själv till förskollärare vidare mot specialpedagogiken. Men det blir en väldigt skev bild utåt, det hela blir bara snett fördrivet enligt mig. Många författare, forskare och politiker ifrågasätter ofta lärares kompetens idag. Om lärare har tillräckligt med kunskap för att möta alla dessa olikheter hos barn de möter varje dag. Vilket realiteten uppebarligen påvisar att (vi) lärare inte har! Detta skapar ju också ifrågasättande från bland annat föräldrar då man målar upp lärare som "dåliga". Vad har då dessa lärare där och göra och på vilket sätt ska de kunna bidra till mitt barns lärande och utveckling? Det blir inte så fullt attraktivt direkt! Men jag förnekar heller inte att det är ett oerhört bra initiativ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0