¬ Perspektiv på IKT och lärande för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder

Det är nog ingen överdrift att påstå att barn gillar att 'leka med' datorer. Och att de kan förmodligen mer än de flesta vuxna. Men hur är det med barn och ungdomar med funktionshinder, vilka möjligheter har de att sitta framför datorn och på egen hand skapa sig en datorvärld? Detta är den andra reviderade upplagan som har uppdaterats och kompletterats med ytterligare en studie om IKT för barn med rörelsehinder. Boken belyser olika perspektiv på informations- och kommunikationsteknik och den roll som IT kan ha för barn och ungdomar med funktionshinder.

Det jag gillar med boken är att författarna tar ett gediget grepp om frågan samt i ett mycket brett område, allt ifrån vetenskapsteori och postmodern samhällsteori till lek och lekens betydelse för barn. Den har ett så kallat 'socialkonstruktivistiskt synsätt' på funktionshinder, där det är människor i samspel som skapar funktionshinder tillsammans. Det är ingen av naturen given ordning. Men den tar även upp sådant som kommunikation, kön och handikapp. Det jag också gillar med bokens struktur är att du kan bara läsa de delar man är intresserad av!

Tyngdpunkten i boken ligger på den syn av datorer och barns datoranvändning i hem och skola och speciellt då när det gäller funktionshindrade barn. Författarnas budskap är att man alltför mycket har intresserat sig för teknik och alltför lite för pedagogik och barnets egen aktivitet och möjligheter. Boken är välskriven och på ett visst sätt svårtillgänglig men knappast heller skriven för nybörjaren eller den som vill ha en så kallad kokbok, utan vänder sig till den som vill ha en lite mer fördjupad kunskap.

 

Bild: adlibris.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0