¬ Krav på lärarlegitimationer

Riksdagen beslutade den 2 mars 2011 om att införa legitimation för lärare och förskollärare. Denna reform infördes i och med den 1 juli 2011, vilka också skapat många debatter i media.

Motivet för att införa krav på legitimerade lärare och förskollärare i skolväsendet beskrivs på Skolverkets hemsida, som följande:

• kvalitetssäkra och utveckla verksamheten
• bidra till professionalism genom tydligare krav
• öka måluppfyllelsen för eleverna
• öka yrkets status - fler ska vilja bli lärare

Jag har själv haft koll i debatter inom detta, och kommer även ta upp några av bland annat dessa ämnen lite senare framåt, men vill först klargöra några enstaka punkter inom området, innan jag fördjupar mig i diskussionen. Vad innebär egentligen en lärarlegitimation? För lärare? För samhället? För individen i fråga? Varför ska jag ansöka om legitimation? Vad blir jag behörig för? Detta är något som jag bla. kommer diskutera här! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0