¬ Ansökan om lärarlegitimationer kostar oss pengar!!

Regeringen har bestämt att Skolverket ska ta ut en avgift för legitimationen för de lärare och förskollärare som tar examen efter den första juli i år, det vill säga alla nyutbildade lärare/förskollärare och för de som behöver komplettera sin examen.



Föreläsningen på Göteborgs Universitet om lärarlegitimationer, bröt det ut ett hysteri (i alla fall från mitt håll) då jag chockartat fick reda på att det kostar pengar att ansöka om lärarlegitimation! När hade Skolverket och resterande inblandade myndigheter tänkt gå ut med detta på ett TYDLIGT och ERHÅLLET sätt? Jag gick därefter in på Skolverkets hemsida, och visserligen där stod det, "vid ansökan tas en avgift på 1500 kronor ut." Men endast detta, står inte vem som ska stå för denna kostnad, fick söka ett bra tag innan jag fick den fullständiga informationen, vilket jag ändå inte anser framkommer på ett tydligt sätt. Känner mig grundlurad till max!

I lärarnas nyheter står det däremot något helt annat? 1.800 kronor. Så mycket bör legitimationen kosta för nya lärare och förskollärare och för de som kompletterar sin examen, enligt Skolverket. Men för alla lärare och förskollärare som redan har en examen sedan tidigare blir legitimationen gratis, WHAT?! Inte nog med det finns det lärare som inte behöver någon behörighet. Regeringen har undantagit lärare i modersmål, yrkeslärare samt lärare i tvåspråkiga skolor. Dessa lärare kan ansvara för undervisningen, få en fastanställning och sätta betyg utan ha lärarlegitimation.


På föreläsningen sades det också "ni får se det som att ni sponsrar er egen utbildning". Vad är det jag inte gjort i över 3 års tid nu? Bundit upp mig på skyhöga studielån, för vadå?  Jag har redan bundit upp mig i massa studielån för att få en lärarutbildning, nu ska jag då ytterligare bli studerad genom ett introduktionsår för att se om jag är lämplig nog (vilket vi redan blivit under vår utbildning) + att jag ska se det som att jag 'sponsrar' min egen utbildning?! Jag förstår mig inte på det här.

Marcus Friberg, som är ordförande i Lärarförbundet Student, tycker att det är "helt fel" att nyexaminerade lärare ska tvingas betala en avgift för lärarlegitimationen till skillnad från lärare som redan har en examen, vilket jag också tycker!

– De som redan arbetar som lärare borde väl ha bättre ekonomiska förutsättningar än oss att betala avgiften. Men jag förstår överhuvudtaget inte varför man ska behöva betala pengar för att få ut en legitimation som är ett krav för yrket. Detta förstår inte jag heller?


Artikeln "Betala vad lärarlegitimationen kostar" av Markus Alexandersson och Jonas Hellberg inleder: "Beslutet att skjuta upp införandet av lärarlegitimationen är en besvikelse för alla oss som vill höja läraryrkets status och säkerställa kvaliteten i undervisningen i de svenska skolorna." De skriver också: "Vi uppmanar därför Jan Björklund att tänka om och ta ansvar för de kompetensutvecklingskostnader som lärarlegitimationen medför. Regeringen behöver ta fullt ekonomiskt ansvar för de reformer man beslutat om. Vi menar också att regeringen borde ge högskoleverket i uppdrag att snabbutreda möjligheten att låta lärare som har lång erfarenhet, men som inte är behöriga, att validera sina kunskaper. En lågstadielärare som har undervisat i svenska i 15-år framgångsrikt, men som inte är formellt behörig, borde kunna ges legitimation utan att sätta sig på universitetet." På det här sättet kommer vi inte uppnå en förhöjd status enligt mig. Jag personligen hoppas på ett nytt regeringsbyte år 2014!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0