¬ Kindergarten heaven, my Macedonia!

Jag har länge länge länge länge utvecklat en STOR nyfikenhet mot den makedonska verksamheten i förskolan och äntligen fick jag kommit iväg! Under sommaren 2011 har jag under 4 veckors tid fått chansen att göra olika fältbesök på en förskola i Skopje. Är så otroligt glad för detta! Kan inte tala om hur tackdam jag är för att fått ta del av förskolans vardag och rutiner. Kan inte ha blivit bättre och jag har upplevt så mycket! Utbildningsystemet är en aning invecklat då för det första är på ett helt annat språk med annat alfabet, men också pga av olika ministerier, sedan att själva förskolorna inte alls är uppbyggda på samma vis.Massor av kulturkrockar, insikter, perspektiv på lärande, pedagogisk miljö, seende på arbetsmetoder och det viktigaste av allt utvecklat min egen pedagogroll!

Detta var ett eget initiativtagande jag gjorde som ett underlag för min kommande b-uppsats som jag visste väntade på mig till hösten och resan betalade jag själv! Jag såg det inte som någonting jag var tvungen att genomföra enbart pga mina studier utan också för mig själv! Lika mycket som det betyder för andra studenter att kanske resa till USA, Storbritannien, Frankrike, har detta betytt oerhört mycket för mig! Ska försöka skriva några inlägg om den makedonska förskolan så snart som möjligt då jag inte studerar så flitigt. Så länge lägger jag upp och bjuder på ett antal UNDERBARA bilder på förskolorna jag besökte. Dessa bilder är upphovsberättigade mig och förskolan.


Bilderna är fotade av mig och lånas EJ utan min tillåtelse.


Alla stulna bilder anmäls!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0