¬ Faktum – ett verkligt stoff!

Det har väl inte undgått någon de människor som brukar befinna sig någonstans placerade ute på stan som säljer en tidning som heter Faktum? Och kan du svara helt ärligt nu hur många gånger du egentligen har gått förbi och bara ignorerat detta? Jag har länge studerat detta, människor som bara går förbi och beter sig oberörda, kroppsspråk gester, allt... Jag blir berörd varje gång jag går förbi! Men varför agerar vi inte? Många äger inte den förmågan... Jag är otroligt glad att min empatiförmåga är en del av min personlighet! Men sympati är en helt annan femma! Men oftast är det så att vårt känslosystem dras igång, det uppstår något inom oss. Men du ska inte basera ditt agerande på att du tycker synd om någon! Däremot viljan att vilja hjälpa din medmänniska!

 

Faktum är Göteborgs gatu-tidning som i form av tidningsförsäljning, erbjuder hemlösa människor och inte bara hemlösa, ett steg i "rätt riktning". Jag har samtalat med en av dessa försäljare som berättade för mig att han/hon varit missbrukare i större delen av sitt liv och kanske nu får chansen att bevisa både sig själv och andra människor att jag kan bryta mig loss från detta, och att också kanske bryta synsättet om att vara en av "de utstötta från samhället". Min syster berättade också att en av dessa försäljare köpte en kostym av sin första lön, pga "locka" fler kunder, vem vill köpa en tidning av en luffare? Tycker detta ger en väldigt klar bild av vårt synsätt på människor? "De som säljer dessa tidningar köper tidningen för 25 kronor och säljer den för 50, där mellanskillnaden blir försäljarens förtjänst" skrivs det på hemsidan. Grundtanken är att detta ska skapa en form av inkomst och en chans för dessa människor att även skapa rutiner i vardagen och ett socialt sammanhang. Så inte bara stödjer du dessa människor chans att utvecklas, du får en intressant tidning att läsa också! (Samtalade med Jimmy om detta och har faktiskt läst igenom den och det finns rätt så intressanta artiklar). Så vad är 50 kr för mig? Och för dig? Skippa den där ölen på krogen! Det där billiga linnet på H&M-rean! Tror man kan leva utan detta just för stunden! Istället för att köpa ett cigarettpaket hamnar dessa pengar i betydligt mer viktigare sammanhang!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0