¬ Den nya läroplanen

Snart är Lpo-94 historiskt borta! Lgr11 tar över grundskolan om ett år! Den nya läroplanen ska alltså börja gällas hösten 2011. Lgr11? Låter ju dögammalt! Inte särskilt förnyat! Låter ungefär som typ lgr69 och lgr80. Kunde vi inte fått ett roligare namn? Jaja... Måndagen den 11 oktober kl 10.30, presenterade Jan Björklund den nya läroplanen på en presskonferens.


Ta del av detta här:


De fyra grundläggande förändringarna:

- Kunskapskrav för åk 3, 6 och 9.

- Färre kunskapskrav

- "Tydligare" kunskapskrav

- Centralt innehåll i respektive ämne


Läroplansdelen
Del 1 kommer att bestå av skolans värdegrund och uppdrag samt övergripande mål och riktlinjer. Denna del är densamma för samtliga skolformer.

Del 2 kommer att bestå av respektive skolforms kursplaner. Kursplanerna ska kompletteras med nationella kunskapskrav i årskurs 3, 6 och 9 i grundskolan.

Kursplanerna

Vad gäller kursplanerna har regeringen fattat beslut om syftet och det centrala innehållet. Syftet är en text som förklarar varför ämnet finnsvad kunskaperna ska leda till, vilka förmågor eleverna ska utveckla. Det centrala innehållet beskriver vad eleverna ska lära sig. Metoder och arbetssätt bestäms av pedagogerna lokalt.

Kunskapskrav

(Tidigare nationella prov) ska kontrolleras i år 3, 6, 9. Ny betygsskala införs A – E, där E står för godkänt. Det kommer också att finnas ‘F’ (icke godkänt).

 

Färre mål
• Godkändnivån (E) åk 9 i svenska:
- tidigare ca 40 mål, - nu ca 20 kunskapskrav.

• Godkändnivån (E) åk 9 i matematik:
- tidigare ca 70 mål, - nu ca 30 kunskapskrav.

 

Kursplanerna rensas på övergripande mål och ersätts med kunskapskrav. Vad gällande ordet kunskapskrav och vad detta ska inbegripa är en anning "luddig" för mig faktiskt. Ett mål för mig speglar en väg dit du ska försöka nå, medan ett krav är något som måste innefattas! Nä, det svårt det här för mig, att i alla år grundligt läst, tagit del av läroplanen och helt plötsligt skall allt sopas bort! Även lärarutbildningen ska förändras totalt! Detta är något jag i alla fall måste få smälta...


Jag kan faktiskt gott tycka att den nya läroplanen inte alls speglar ett sådant nydanat tänkande! Det skriker ju "TRADITION" i hela Lgr!! Lgr 09 (Läroplan för grundskolan 2009) var det namnförslag Jan Björklund lade fram för den läroplan som var menad att börja gälla i Sveriges grundskolor från och med hösten 2009. Björklund menade att målen måste bli tydligare och integreras mer med kursplanerna, vilket ger mer likheter med Lgr 80 än med den nuvarande läroplanen, Lpo 94. Målen i läroplanen menade Björklund bör vara mer kunskapsorienterade än, liksom Lpo 94, inriktade på att utveckla hur eleven lär sig. Särskolan skall även få sin egen läroplan.

UR DN: "Den nuvarande läroplanen har fått mycket kritik för att vara alldeles för luddig och otydlig. Varje skola har fått göra egna tolkningar med stora variationer i betygssättningen som följd."

Eftersom jag är inriktad mer mot förskola kan jag inte riktigt ställa mig in i ämneslärarnas sits här känner jag. Men kommer verkligen dessa betygsskalor att fungera? Från att ha gått från betygssystemet 1-5, till G-MVG, ska vi nu försöka anpassa oss till ett ytterligare system? Lpo 94 har varit övergripande, ska vara av vägledange form, där du lokalt anpassat till varje förskola ska kunna tolka dessa övergripande mål och riktlinjer. Nu börjar man mer och mer tala om ett nationellt sätt att se på jämställdhet. "Att det ska vara lika för alla" är något som jag kan känna igen i förskolans verksamhet (eftersom det är där jag har mitt kunskapsområde) för barn i den åldern har jag märkt att det är väldigt viktigt att det är rättvist, för de står jämställdhet att det ska vara rättvist för alla! Det jag då farar är just detta med att det kanske kan bli för jämställt!? ALLA är vi av olika slag, vi är unika på vårt sätt. Och vi måste också mötas på den nivån där vi själva befinner oss i för stunden. Vi alla lär i olika sammanhang och i olika takt. Jag undrar verkligen om den borgliga delen av sett över detta tillräckligt? Vad är det egentligen som ersätts? För VEM ska det vara enklare och tydligare för? Eleverna? Lärarna? Föräldrarna? Annan parter? Allting ter sig väldigt väldigt förvirrande för mig just nu...Känns som det kommer bli väldigt stor press in i de lägre åldrarna, vilket jag inte alls tycker om!


Jag tog upp detta i en av mina föregående inlägg:

- Vissa barn lär sig gå vid 7 mån, medan andra vid 1 ½ år.

- Men i skolan ska alla lära sig läsa under samma vecka?

 

Lgr 11 i sig har en väldigt fin tanke bakom, i teorin kan vissa punkter verka logiskt, men kommer det verkligen fungera ute i verksamheterna? I praktiken? En sak att fundera över, vill vi arbeta mer lokalt eller mer nationellt? Vad vill vi utelämna, särskriva? Lärarutbildning och Skolverket är utmärkta exempel på ideologiserade institutioner. Man har totalt tappat greppet om verkligheten och har byggt upp en bild om hur det borde vara och blandar ihop denna bild med verkligheten. Jag tror att det som råder nu är att man tror att den bild man har är den sanna bilden av skolan. Man blandar ihop vision och verklighet! DET SKOLAN BEHÖVER tror jag är en bit av "det livslånga lärandet" som förskoleverksamheten präglas av, ta in mer av pedagogiken i grundskolan och även de högre utbildningarna!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0