¬ Ge mig energi!?

Vad gör man när mörkret faller över en? Vad gör man när energin är så låg att man inte orkar längre? De senaste veckorna har min enegri legat på noll och jag behöver verkligen en riktig wake-up-call!

 

Dags för en återställare kanske?

Tips för studenter som pluggar: (även andra knattar också såklart)


  • Ät mycket frukt och vitaminer! Behöver allt som vikan komma ut just nu, jag har börjat äta b-vitaminer efter måltiden ochkan faktiskt säga att jag känner en ren förändring i kroppen, detfysiska hänger med mer! B - och D-vitamin är vitaminer som kroppen oftainte får i sig tillräckligt av genom vår kost. Satsa på detta!
  • Var i nuet! - med detta menar jag att leva dag fördag, fokusera dig på vad du ska göra för stunden. Alla dessa måsten somsätter sprickor i huvudet på en kommer göra en galen till slut! Dessa måsten, måste inte finnas!Jag vet att det är lättare sagt en gjort... Men det hjälper verkligenatt tänka så! Själv cirkulerar mitt liv runt alla dessa måsten, någotjag kämpar med varje dag och försöker motverka! Hur får vi väck allamåsten som studenter? Men att verkligen försöka stöta ifrån sig ochinte tänka på vad man ska göra till helgen, eller den tvättiden manverkligen måste ta! Du är värd att koppla bort dig en stund!
  • Träning så klart! - När musklerna används aktivt friges endorfiner,dvs kroppens eget morfin, som gör dig på gott humör och avspänd. Detgäller exempelvis vid motion, yoga, meditation och sådant som är kul.Man märker ju faktiskt av det! Efter ett lagom träningspass är du merpigg och allert! Det gäller ju bara att ta det där steget att ta sigtill gymmet eller träningen! Det kanske inte faller sig så lätt att gådit om man nu inte har den här lilla extra energin... Det jag harförsökt göra då jag "tvingar" iväg mig själv när både tröttheten ochhumöret faller in, är att jag belönar mig själv på något sätt! Detfungerar faktiskt, men det måste vara något konkret! Efterträningspasset, får du unna dig ett klädesplagg, en utekväll, något duhar varit sugen på länge osv.
  • Var mindre självupptagen - tänk på något annat - läggerdu din energi på annat ett tag, tex. hjälper en vän med flytten,lyssnar på någon som kan behöva prata ut, allt för att få bort fokusfrån dig själv just nu! Du blir engagerad, men du ska inte bli förengagerad så det tar bort fokus helt! Jag mår mycket bättre då jagtänker på andra och är till för mina nära och kära! Detta gör migpiggare!
  • Gå till sängs och stig upp varje dag på samma tidpunkter - Föross som har sömnsvårigheter brister det här totalt, jag har själv haftsömnsvårigheter i flera års tid nu, det har blivit en livsstil för mig.Vilket också gör att när jag väl reflekterar över det, så låser detfast!
  • Ät regelbundet - Ät frukost, lunch och middag.Eller ät hellre flera gånger om dagen, men i små doser. Äter du inte såär det inte konstigt att du inte har någon energi! (och det ska kommafrån mig) haha Äter du sunt, så får du inte heller problem med magen iframtiden. Jag har själv problem med magen och med tröttheten, så dettaär något för mig att tänka igenom extra mycket!
  • Acceptera att du ibland faller för en frestelse - kanvara allt från att ta den där godisbiten till att komma in i ett visstmönster man inte mår så bra av... Tänk så här: 'Det är okej att jagkänner så här nu, eller att jag gör så här nu.' Så länge det inte bliren rytm av det.
  • Bestäm själv över din tid - det är du som bestämmer! Det är ditt liv och dina måsten! Ingen annans!
  • Prioritering är en nödvändighet! - Om man tänkerefter är hela ens liv en kalender! Jag skulle inte kunna leva utan mini alla fall, nu kanske det låter som jag är jättestrukturerad! hehe Mensanningen är den att skriver du ner det, gör du det också! Finns dendär bara i luften, så glömmer man lätt bort det eller skiter i det! Omvi då ska gå tillbaka till studier... Säg nej till arbetsuppgifter som inte rör det du håller på med! Ta inte på dig andras skit! Gör det du ska, din del! (också lättare sagt än gjort för oss engagerade). Avbryt mötenav något slag som inte leder till något. Eviga basgruppsarbeten,projektarbeten där man inte kommer någon vart! Bättre att säga till änatt hålla käft! Koncentrera dig på det som du är bäst på. Vissamänniskor har lättare för sig att läsa, andra för att skriva, dela dåupp arbeten (om det är i grupp man arbetar i) mycket mer effektivt! Skriv upp!Gör en mindmap, anteckna, det du känns är bäst för dig! Detta gör attdu har en överskådlig bild av vad som ska göras under en viss dag ellervecka. Tänk långsiktigt i måttliga mängder! Nu menar jag inteatt du ska tänka på alla dessa måsten igen! Utan mer bit för bit. Fårdu en uppgift ska du tänka, vad vill jag med detta? Vad är målet? Ochhur ska jag ta mig dit? Ha en planering och struktur på det hela.


  • STRESSA INTE! - Människor! Hur många gånger ska manbehöva säga till en människa att stanna upp? Jag får själv tänka eftervad fan det är jag håller på med. Är du stressad själv, så kommer detsäkerligen smitta av sig på andra! Undvik stress så mycket som möjligt!Jag är mycket medveten om att vi idag lever i ett tidskrävandesamhälle, men jag har verkligen satt ner foten för detta! Stressenkommer bli vår död! Den är värre än tobaken och alkoholen! Börja medsmåsaker: spring inte efter bussen! (det kommer en ny) gå inte i rasktakt då du inte har en tid att passa (gångsrytmen lever vidare trotsatt du inte har en tid att passa) hetsa inte upp dig på morgonen (hardu glömt något eller att det blir någon utdragning, skit i det) Jag harverkligen lärt mig det den hårda vägen! Stress no more!
  • Sluta röka, dricka alkohol och koffein -  jag kaninte påstå att jag menar att man ska sluta helt! Minska bara ner det,är det verkligen nödvändigt att jag dricker den här colan nu? Ellerröker den här ciggen exakt nu? Dessa ting gör att du både har svårareatt somna om nätterna, rastlös och tröttare! Du blir inte piggare avatt dricka kaffe! Det är en båg! Jag har börjat avstå från kaffe heltoch hållet. Som student vet jag själv att det kan vara hur gott somhelst med en kaffe kl 7-8 på morgonen innan man sätter sig på den därlåånga föreläsningen! Men det hjälper ju inte ett skvatt! Jag harintalat mig själv att jag inte behöver det längre helt enkelt...
  • Ta ett varmt bad! - Klassiker! Det varma badet göratt kroppstemperaturen ökar under en period varefter den sjunker igenoch därmed tror kroppen att det är dags att sova. Det är enligtforskarna en signal som gör att kroppen försätts i ”sleep mode”. Synd för den som inte har badkar då :(
  • Ta en promenad innan läggdags - Detta fungerarfaktiskt! Då det har mörknat lite ute, på med varma kläder och gå ensväng runt kvarteret! Innan jag flyttade, gjorde jag detta dagligen medmin mormor, både för hennes egen skull och för min. Och visst funkadedet, jag blev mycket mer avslappnad och hade lättare för att somna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0