¬ Finns det för mycket stress i ditt barns liv?

Hur ser din vardag ut? Blir det alltid stress på morgonen innan barnen skall lämnas av på förskolan? Oj, skippade vi frukosten för att hinna med bussen? Komma i tid till jobbet? Allt handlar om balans i tillvaron. Som vuxen kanske ålder och erfarenhet har lärt oss att kunna känna efter vad vi behöver för att må bra. Det är inte lätt för ett barn att upptäcka sina egna stressbeteenden och bli medvetna om vilka situationer som stressar dem. Det vi som måste hjälpa dem att skapa denna balans!

Bild: Denis, tagen av mig

 

Du som förälder kan tänka på följande:


  • Väck inte barnet för sent på morgonen
  • Ge barnet tid att äta i lugn och ro
  • Försök låta bli att tjata
  • Hur många timmar per vecka har ditt barn över till fri lek?
  • Begränsa TV-tittandet och hjälp barnet välja lämpliga TV-program
  • Stäng av TV:n när ingen tittar
  • Ha inte alltid radion på
  • Ställ krav på samhället, engagera dig i frågor som rör ditt barn
  • Samtala med personal på förskolan, fritidshemmet och i skolan hur de upplever ditt barns situation
  • Har ditt barn för lite stimulerande aktiviteter?
  • Rensa bland barnets aktiviteter om almanackan är full
  • Har du själv, förskolan eller skolan orealistiska förväntningar på ditt barn?
  • Barn kan inte skynda sig. Hur ofta ber du barnet om det?
  • Är det möjligt att du kan tillbringa mer tid tillsammans med ditt barn?
  • Ta hand om din egen stress

Därefter får vi fundera över hur vi kan förändra situationen och hjälpa barnet att skapa en balans mellan utmaningar och krav och sådant som får barnet att koppla av och må bra. Vi måste försöka minska på den sammanlagda mängden av stressfaktorer.


Hur vi betraktar begreppet hälsa respektive ohälsa håller på att förändras. Tidigare fokuserade man på varför ett barn/en människa inte mådde bra eller blev sjuk och sedan försökte man åtgärda detta. Nu börjar man lägga fokus på att ta reda på vad som får ett barn/en människa att fortsätta att vara frisk och må bra. Ohälsa beror inte alltid på att det är "för mycket av det onda", utan kanske istället "för lite av det goda". Med hjälp av detta synsätt kan vi lättare se hur vi ska kunna hjälpa barnen att klara av den stress som finns i vårt samhälle och som hör till livet.


Vi kan se det som en våg med två vågskålar. I den ena skålen samlas sådant som leder till stress och i den andra skålen sådant som gör gott, som motverkar stress. Om vi märker att ett barn ändrar beteende eller börjar må dåligt måste vi minska på det som väger tungt i den ena vågskålen eller öka på med det som lindrar och gör gott i den andra. Det är oftast inte varje enskild sterssfaktor som orsakar reaktioner hos barnet utan det är den samlade mängden av påfrestningar som påverkar ett barn negativt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0