¬ Tips till litteraturläsningen!

Börja i god tid och planera in i kalendern, hur konstigt det än låter, men skriv ner vilka dagar och vilka kapitel du ska hinna läsa, måndag: kap. 1-2 osv...och gör ditt bästa till att följa detta. Då får du även tid för annat och slipper sitta hemma varje helg och stenplugga. Använd vardagarna väl och vila ut dig på helgerna! Alla läser i olika takt och på olika sätt. Vissa läser boken rakt igenom, vissa läser kapitel för kapitel, andra stycke för stycke. Hitta det sättet som känns bäst för dig. Jag läser relativt fort och kapitel för kapitel, för det är det som funkar för mig, på vägen stöter man på saker man funderar över annat.


Vad ska jag göra av alla anteckningar och tankar kring litteraturen jag läser? Ja, detta tror jag ingen någonsin påpekat har varit enkelt, i alla fall inte jag. Mitt tips är att köpa postits-lappar, finns i massa roliga fina färger och är väldigt effektiva! Det jag har gjort är att jag tagit ett vanligt papper och klippt ut det, sedan har jag målat med överstrykningspennor i olika färger och gör någon ruta eller cirkel, därefter skriver jag vad dessa olika färger representerar då jag sätter fast lapparna i min bok.


Rosa: Viktigt!
(Det du avser är viktigt för just det ämne du läser)

Lila: Intressant, relevant
(Något du av intresse hittar eller som du tycker är relevant gentemot kursen, detta kan få dig mer motiverad också)

Grönt: Frågor/funderingar/diskussioner
(Frågeställningar som uppkommer under läsning, saker du funderar över, eller som kan vara värt att diskutera)

Orange: Tentauppgifter osv
(Kursens mål, uppgifter från kursen som du ska fokusera på)

Blått: Situationsbaserade exempel
(tex. från praktiken, vardagen, samhället)

Gult: Referenser
(Källor, hänvisningar)


Detta gör att man slipper gå tillbaka till sidorna och tänka vad var det jag tänkte här? Skriv också ner i ett anteckningsblock på varje färg vad det var du tänkte: s. 57, ämne eller tema - vilken tanke du hade osv... Detta har hjälp mig otroligt mycket. Denna lapp kan du också skapa några stycken av och ha som bokmärke och kan lätt kolla tillbaka: "i den här boken var det väldigt mycket rosa lappar, detta betyder att det är viktiga saker jag skrivit ner"....


Så ta den mysiga studentboken, inlindad i en mysig filt, inne i ett mysigt soffhörn, med en mysig kopp te :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0