¬ Skoluppgift: Sexberättelser

Någon som läste om detta i Metro för några dagar sen?

Skoluppgiften 8:orna på Kastanjeskolan i Tomelilla fick var: beskriv din sexdebut, ditt sexliv eller dina erotiska fantasier. Själva läxan "första gången" ingick i ämnena, svenska, biologi och sex och samlevnad. Rebecca och Felix var en av de som intervjuades och blev båda paffa av skrifuppgiften och att det kändes lustigt att behöva skriva sådant här, även om det inte var några som helst problem att skriva uppgiften, säger Felix.

Bild: Metro


Många av eleverna blev väldigt chockade och det kan jag förstå! Jag vet inte själv hur jag hade förhållt mig eller reagerat. Det jag tänker på här nu är först och främst på Thomas Holmqvist (Känd från tvdokumentären klass 9A) protest om detta. "Det är ett grovt övertramp" säger han. Jag håller med där, elever ska inte behöva vara öppna om sina sexuella erfarenheter eller upplevelser! Detta kan vara känsligt, kränkande och jobbigt och sedan att dessutom sätta betyg på detta! Vad sägger detta egentligen om vår tidsepok? Förutsatt att alla ungdomar på högstadiet har ett aktivt sexliv? Är de det som ligger och spökar? Tycker dock inte vi kan dra den generalisering! Jag tror jag dock förstår vad som speglar och ligger bakom detta. Vi lever idag i en samtid, barn och unga som förr gick i skolan hade inte alls samma förutsättningar och det var en annan generation av ungdomar som idag går i skolan och samhället ser totalt annorlunda ut! Men att som lärare försöka lägga sig på sk. "elevernas nivå" som jag brukar kalla det, för att nå ut och lära ut, men dock inte på detta vis, känns bara skevt!

Kommentarer
Postat av: Fröken G

Håller med. Skevt! Och kränkande.

2011-02-23 @ 23:16:51
URL: http://jagvillintevaratretti.blogg.se/
Postat av: Sandy

Sv: Ja det känns väldigt omoraliskt på något vis, även om jag förstår tanken! Måste reflektera över varför vi gör någonting och vad det syfta till?

2011-03-26 @ 01:28:58
URL: http://litelagomovanlig.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0