¬ Praktisk IT- och mediekompetens

Detta är en sajt jag fick nys på min första termin på Universitetet. I första kursen Lau110 hade vi något som kallas PIM: Vad är PIM?

 

PIM står för ”praktisk IT- och mediekompetens” och är en kombination av handledningar på Internet, studiecirkel och hjälp i vardagen. Detta är riktad till Sveriges blivande/pedagoger. Webbplatsen är en del av ett regeringsuppdrag som Skolverket har att främja utveckling och användning av informationsteknik i skolan. Det webbaserade studiematerialet består av tio handledningar som visar hur olika programvaror kan användas praktiskt i skolans verksamhet. Materialet kan användas både enskilt och i ett arbetslag som studerar tillsammans. PIM-handledningarna kan även användas i det dagliga arbetet, när lärare och elever behöver få direkt hjälp med att till exempel bearbeta sina bilder från digitalkameran. För dem som är intresserade av att veta mer hänvisas till hemsidan.


Hur som helst, fick jag lära mig otroligt mycket av detta. För dem som sitter mycket vid datorn, som jag och vet att man behärskar vissa programvaror, men, det finns alltid något nytt man kan lära! Jag trodde exempelvis att jag kunde allting om word och powerpoint, men så fel jag kunde ha.... jag är otroligt glad som student att jag fick chansen att delta i detta projekt, det ger mig fördelar som pedagog senare då man vill inspirera och skapa intressen. Jag fick lära mig olika programvaror och hur man hanterar dessa. Programvarorna är gratis:

 

1. XMind

(Bilden är tagen från: http://macin.files.wordpress.com/


2. Photo Filtre

(Bilden är tagen från: http://en.onsoftware.com/)


3. Audacity

(Bilden är tagen från: http://linuxdevcenter.com/)


4. Photo Story

(Bilden är tagen från: http://cnx.org/)

 

5. Movie Maker

(Bilden är tagen från: http://www.shedworx.com/)

 

6. FreeMind

(Bilden är tagen från: http://leisureguy.files.wordpress.com/)


7. Adobe Reader

(Bilden är tagen från: http://www.mscd.edu/)


Dessa program rekommenterar jag starkt för dem som pluggar. De gör att man lättare kan arbeta och unviker tidspressen. Första terminen är tuff, för man är ny, allting är nytt, nya begrepp, men man lär sig behärska dessa områden så småningom. Jag har även ytterligare tips som jag faktiskt utvecklat under mina studier:

 

Planering:

Det går inte att planera för mycket, det finns inte något sådant! Jag har lärt mig detta den svåra vägen. Jag tycker själv att jag är väldigt bra på att planera och strukturera upp, men det kommer ju självfallet komma upp tillfällen då det är något som bryter detta mönster. Jag hade planerat upp en gång för alla den senaste rapporten jag skulle skriva, jag skulle börja under min VFU, men bang! Så blev jag jättesjuk och hemmaliggande i 2 veckor. Vad ska man göra åt detta? Det finns så klart saker man kan göra, förebygga så att man inte lätt blir sjuk osv, men det bryter ju ut ändå, det är inget man kan hjälpa. Detta betydde för mig att jag fick 5 dagar på mig att skriva istället för 3 veckor. Ta varje timme seriöst, utnyttja den till max! Det är viktigt att förebereda, tänk så här: "Nu ska jag sätta mig ner och skriva"... Ta en dusch, disken, tvätten och allting innan, föbered med lite snacks eller något som piggar upp dig, koppla ifrån dig nätet, för den är en riktig bov!! Det är viktigt att man är fokuserad på det man ska göra, jag vet att det är lättare sagt än gjort. För mig hjälper det att diskutera vad det är jag ska analysera och skriva om med någon jag känner väl och kan prata med. Jag blir då oftast engagerad och positiv, fasktiskt väldigt glad ibland och känner mig motiverad. Möjligtvis för att jag känner att någon lyssnar och är intresserad av det jag gör. Det är mycket lättare att sätta ord på sina tankar om en tenta när man diskuterar den innan, det lbir lättare att skriva ner den då.

 

Litteraturläsning osv:

Börja i god tid och planera in i kalender, hur konstigt det än låter, men skriv ner vilka dagar och vilka kapitel du ska hinna läsa, måndag: kap. 1-2 osv...och gör ditt bästa till att följa detta. Då får du även tid för annat och slipper sitta hemma varje helg och stenplugga. Använd vardagarna väl och vila ut dig på helgerna! Alla läser i olika takt och på olika sätt. Vissa läser boken rakt igenom, vissa läser kapitel för kapitel, andra stycke för stycke. Hitta det sätter som känns bäst för dig.

Vad ska jag göra av alla anteckningar och tankar kring litteraturen jag läser? Ja, detta tror jag ingen någonsin påpekat har varit enkelt, ialla fall inte jag. Mitt tips är att köpa postitslappar, finns i massa roliga fina färger och är väldigt effektiva! Jag läser relativt fort och kapitel för kapitel, för det är det som funkar för mig, på vägen stöter man på saker man funderar över eller annat. Det jag har gjort är att jag tagit ett vanligt papper och klippt ut det, sedan har jag målat med överstrykningspennor i olika färger och gör någon ruta eller cirkel, därefter skriver jag vad dessa olika färger representerar då jag sätter fast lapparna i min bok.

Tex: Rosa: viktigt!Grönt: Frågor och funderingar Gult: Referenser Orange: Tentauppgifter osv, detta gör att man slipper gå tillbaka till sidorna och tänka vad var det jag tänkte här? Skriv också ner i ett anteckningsbok på varje färg vad det var du tänkte: s. 57, ämne eller tema - vilken tanke du hade osv... Detta har hjälp mig otroligt mycket. Denna lapp kan du ha som bokmärke och kan lätt kolla tillbaka: "i den här boken var det väldigt mycket rosa lappar, detta betyder att det är viktiga saker jag skriva ner"....

 

Föreläsningar:

Hur ska jag hinna med och skriva ner allt? Jag förstår inte vad föreläsaren menar? Man har massa frågor man inte kan få svar på. Detta kanske kan underlätta något:

Speciellt om det är stora föreläsningar kan det vara svårt att få sin fråga ställd, passa då på att efter föreläsningen fråga själva föreläsaren själv vad han menade eller om han/hon kan lägga ut sin föreläsning på nätet, vilket de flesta också gör. Eller så sätter du dig ganska långt fram och kanske därför hör bättre, ser bättre och har chansen att räcka upp handen och fråga.

Ja, anteckna anteckna, här är det inte världens finaste stil som räknas, huvudsaken är att du vet vad du menar och ser vad det står. Mind map är ett jättebra tips, kan vara svårt i början att få grepp om hur man ska göra och kan tyckas vara lättare att bara skriva av eller anteckna vanligt. MÅLA! Om föreläsningen tex handlar om barns matematikinlärning, måla en mattebok som utgångpunkt och fortsätt därifrån, det blir roligare när man måla och symbolerna hjälper en att komma ihåg lättare, färglägg! Man blir gladare om det finns massa färger!

För dem som har datorer: 7. FreeMind (scrolla upp) rekommenderar jag, busenkelt! Du gör mindmaps direkt i din dator i detta program och kan länka till olika sidor där du hittar information eller referenser, du kan använda olika färger osv... Jättesmart!

 

COPYRIGHT!

FLICKR är en sida där man kan hitta bilder av copyrights skäl. Det är ju miljontals människor som dagligen laddar upp bilder de hittar på nätet, men reflekterar inte över att man inte får ta och spara ner hur som helst, redigera osv. Då kan jag rekommendera denna sidan, det är enkelt, du skapar bara ett yahoo-konto på sidan, och vips! Sen kan du dela med dig av dina bilder, och bestämma om folk får ändra dessa osv... Du går in på explore - creative commons - och kollar på de olika symbolerna som markerar vad du har rätt och göra med bilder du hittar där.

Detta var vad jag hade och bjuda på för tillfället!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0