¬ Sömnig

I sleep less, I'm tired......I sleep more, I'm tired. What the hell?

Har hamnat i en väldigt sömnig svacka just nu...sover verkligen bort mina dagar, har vänt på dygnet totalt. Kunde inte alls sova i natt, bara låg och vred och vände på mig hela natten och tittade på klockan hela tiden....kl var bara 5 och jag började inte förrän 10, då känns det verkligen som tiden står stilla, jobbigt när det är så! En nackdel då man har så mycket studietid och en studievana att alltid sitta uppe om nätterna och plugga...tyvärr... Och inte mår man bättre av det heller? Sover man för mycket blir man förslappad och seg, har ont i hela kroppen just nu... En daglig dos med sömn på 7-8 timmar säger dem (forskarna) är "bra" för dig, men vem säger att det är det som är det rätta? Jag måste helt seriös sova minst 12 timmar för att ens känna mig helt utvilad! Det tar på krafterna att studera, studentlivet är ett heltidsjobb, en hel dag på ett seminarier, föreläsningar...det slutar liksom inte där när du kommer hem... Men man får se till att skapa sig goda vanor och ha ett rytm! Men just nu är jag inne i en period då jag kanske behöver sova mer? Då får det helt enkelt vara så! 

Har märkt att det inte är enbart studenter på Universitetet självklart som har det så här, det ökar och ökar och speciellt bland de lägre åldrarna, något som oroa mig faktiskt. Jag har i över 10 års tid haft sömnsvårigheter så min kropp har "vanan" innen, men hemskt när man ser 7-10 åringar som sitter uppe till 3 på natten.... Min kusin är en av dem och jag tror mycket faktiskt har med facebook eller datorn att göra över huvudtaget! Ungdomar känner idag att de missar så himla mycket av att gå ifrån datorn, sömn är jätteviktig! Det är inte konstigt att barn och unga inte orkar med skolan, de är för trötta! Och vi måste tänka på att vi måste vara bra förebilder och också påvisa vilka konsekvenser detta kan få på hälsan, jag är ju tex ett levande exempel! Jag tänker på mig själv speciellt som blivande pedagog, hur viktigt det verkligen är att vi sätter oss in barnens livsvärld, att vi deltar och följer med i utvecklingen, tar upp detta i skolan och pratar om det! Vad säger ni om detta? Vad tror ni? Jag vill inte ens tänka på hur det kommer se ut om bara 5 år i samhället, tror att stress och sömnsymtomerna kommer öka kraftigt! Men hur som helst....i natt kommer jag verkligen sova som en stock! Synd bara att man inte har sin kissekatt att gosa med :(



Saknar så otroligt mycket!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0