¬ "Rör inte vår magister"

Jag kom på att jag läste en artikel för ett tag sen som jag ville ta upp här, men glömde visst skriva om det märkte jag så jag gör detta idag, även om den är skriven för några veckor sedan.


Enda sedan miljöpartisten Sture Grönblad, 70 år, besökte Vasaskolans matsal i Skövde och Sam Aalto, en man vars utseende kan väcka blickar, befann sig i skolans lokaler. Grönlund tog kontakt med skolnämnden och ifrågasatte vad det var för man med tuppkam och piercing han hade åskådat och vad han hade där och göra?

Foto: TV4 Nyheterna Skaraborg

Skolnämnden verkar inte ha några invändningar kring denna fråga, utan accepterar och är nöjda med läraren som han är, skriver skriver Jacob Wennerberg. - Går han till skolan på detta sättet tar han sig för stora friheter, hävdar Grönblad bestämt när GT ringer upp. Hur borde vi då göra menar han? Då vi ska få ha vår frihet till både yttrande och rätten att få vara den vi är. Att ta bort piercing och dölja diverse tatueringar är något man strikt påpekar på vissa arbetsplatser, dock ses klart och tydligt att man i den här skolan ej har något emot detta. Handlar om en värderingsnorm vi delar i samhället, på vissa verksamheter stöter man allt mer bort detta genom att tillåta och skapa en form av tolerans, förståels, medan man på andra ställen ignorerar faktum att samhället ser ut så här idag!


Sam Aalto är en väldigt uppskattad lärare på skolan. Grönlund: - Det gör allt dubbelt illa. Ungdomar ser upp till och tar efter sina idoler och en uppskattad lärare blir ju något ditåt. Jag ser det helt tvärtom! Ungdomar behöver idag en förebild, kanske till och med fler manliga! Och huruvida hans utseende skulle påverka hans roll som lärare vet jag inte riktigt vad Grönlund vill komma till. - Vi ska vara lyckliga för demokratin som ger Sture Grönblad rätt att uttrycka sina åsikter om hur jag ser ut, får vi som gensvar av Aalto, medan han också undrar vad miljöpartisten grundar sina åsikter (eller snarare fördomar) på och lägger över det på hans utseende? En bra fråga! Jag anser att detta är kränkande och en form av diskriminering som egentligen skulle kunna anmälas så som jag ser det, tar vi bara frågan om att ha huvudbonad eller inte, vad säger våra normer om detta? Vad anser ni själva om detta? Var det "rätt" av Sture att handla så här?


Kommentarer från debatten från SR P 4:

"Ska du vara politiker Grönblad så ägna våra skattepengar som är din lön åt vettiga saker! RÖR INTE SAM....sådana lärare behövs det mer av, oavsett klädstil eller utseende i allmänhet." 

"Har haft mina barn på Vasaskolan och Sam har varit en väldigt god förebild för barnen. Att som politiker uttrycka sig så illa och fördomsfullt om en annan människa säger mer om politikern än om Sam Aalto." 

"Jag anser helt klart att jag mycket hellre vill att mina ungar ska få sin inspiration och värderingar från en lärare som Aalto än en person  så verklighetsfrämmande som Sture Grönblad."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0