¬ Amerikansk skola förbjuder beröring med händer?



På en mellanstadieskola i Connecticut, USA har man nu förbjudit kramar och beröring.

Straffet? Avstängning från sin utbildning!?

Bilden tillhör mig och får EJ lånas utan min tillåtelse. Alla stulna bilder anmäls!

 

Rektorn på East Shore Middle School i Connecticut fattade beslutet att bestraffa elever som i någon form kommer i kontakt med varandra fysiskt. Detta grundar sig på en incident som ska ha tet sig ganska våldsamt och att detta då skulle leda till att påverka barnens säkerhet och lärande. – Konsekvenserna kan bli föräldramöten, kvarsittning eller avstängning från skolan, skriver skolans rektor Catherine Williams, i ett brev till elevernas föräldrar. Också mellanstadieskolan West Sylvan Middle School i Oregon har även följt med i dessa svängar. Rektorn Allison Couch menar att det under en längre tid pågått ett ”kramvirus”. Hon berättar att eleverna kom för sent till lektionerna för att de kramades för mycket. – Flera föräldrar har hört av sig för att deras barn inte vågar säga ifrån när de blir kramade eftersom det blivit så självklart att kramas här, säger hon till tidningen The Oregonian.


Till och med High-fives har förbjudits!

Ett tidigare ingrepp i flertal skolor omkring i USA har man infört regler mot kramar mellan personal och elever, detta just för att skydda barnen mot sexuella övergrepp och även anklagelser mot lärare och pedagoger. Men att man nu infört denna regler emellan barnen verkar väldigt moraliskt lagt. Även vänskapskramar i alla former har förbjudits! Eleverna på skolan kan inte längre hälsa på varandra! Då blir de avstängda? Jag kan tänka mig att denna nya regel har mött ganska mycket kritik från säkert både föräldrar och elever. Hur barn och ungdomar idag hälsar är en genrationsfråga i sig tycker jag. I vissa länder är det mer vanligt att man skakar hand, att man håller en viss distans, medan i andra länder slänger man sig över personen och man överfalls av pussar! Men ska detta verkligen vara nödvändigt?

 

Till CBS säger en förälder:
– "Nu är det en sanitär skola, där man måste ha distans till varandra. Det är inte så en skola ska vara."


Vad är detta egentligen? Jag kan tala om att när jag läste detta så gapade jag bara...det låter helt ologiskt i mina öron. Visserligen förstår jag att vi måste värna om barns säkerhet, men på detta sätt? Beröring, närhet och fysisk kontakt är något som är del av människan och som vi människor behöver! Det jag kan ställa mig mot här är att USA har alltid sådana överextrema åtgärder då det gäller skolverksamheterna...och vi vet ju att det trots allt är ett annat system i USA än vad det är i Sverige, säkerhetsåtgärderna där är höga och något man hela tiden satsar på, men detta tar ju ändå priset!


Vart ställer ni er till detta? Vill man ha sitt barn på en skola där beröring inte är tillåtet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0