¬ Perspektiv på IKT och lärande för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder
-
Brodin, J. & Lindstrand, P. (2007). Perspektiv på IKT och lärande för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder. (2., [rev.] uppl.) Lund: Studentlitteratur.

Det jag gillar med boken är att författarna tar ett gediget grepp om frågan samt i ett mycket brett område, allt ifrån vetenskapsteori och postmodern samhällsteori till lek och lekens betydelse för barn. Den har ett så kallat 'socialkonstruktivistiskt synsätt' på funktionshinder, där det är människor i samspel som skapar funktionshinder tillsammans. Det är ingen av naturen given ordning. Men den tar även upp sådant som kommunikation, kön och handikapp. Det jag också gillar med bokens struktur är att du kan bara läsa de delar man är intresserad av!
Tyngdpunkten i boken ligger på den syn av datorer och barns datoranvändning i hem och skola och speciellt då när det gäller funktionshindrade barn. Författarnas budskap är att man alltför mycket har intresserat sig för teknik och alltför lite för pedagogik och barnets egen aktivitet och möjligheter. Boken är välskriven och på ett visst sätt svårtillgänglig men knappast heller skriven för nybörjaren eller den som vill ha en så kallad kokbok, utan vänder sig till den som vill ha en lite mer fördjupad kunskap.
Bild: adlibris.com
Kommentarer
Trackback